کد خبر : 176158 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ آبان - 14:44
مدیر مسئول «نوآوران»: رسانه ها در شرایط تحریم برای مخاطب روشنگری کنند این روزها که کشور در آستانه فرا رسیدن تحریم‌ها از سوی امریکا قرار دارد خیلی از اهالی رسانه بر این باورند که خطرناک‌تر از تحریم‌ها؛ جریان سازی رسانه‌ای آن است که می‌تواند این فضا را متشنج‌تر کند. به نظر می‌رسد در حال حاضر نگرانی‌های عموم مردم در کشور نسبت به آینده هم رو به افزایش است اما آیا رسانه‌ها می‌توانند راهی برای مدیریت کردن این وضعیت داشته باشند ؟ ابزار ما برای مدیریت رسانه‌ای بحران چیست؟

نوآوران آنلاین- فیروز نعیم محبوبی مدیر مسئول روزنامه «نوآوران»با اشاره به وظیفه رسانه ها در این وضعیت به شفقنا رسانه می گوید: با وجود فشار زیاد تحریم بر رسانه های مکتوب، باید تا حد توان روشنگری کنند و مفاسد و رانت ها را افشا کنند و بتوانند در مصاحبه با مسئولین، اخبار مثبت و امیدوار کننده ای از اوضاع آینده کشور به مردم بدهند.

او با اشاره به اثراتی که تحریم ها این روزها بر رسانه های مکتوب بر جای گذاشته اند می گوید:  در حال حاضر وقتی از رسانه صحبت می کنیم بیشتر منظورمان بنگاه اقتصادی است یعنی این بنگاه اقتصادی اول باید چرخه آن بچرخد تا بتواند به کارهای فرهنگی و رسالتی که در حوزه خبر برای خودش تعریف کرده، بپردازد. این بنگاه اقتصادی که برای رسانه مکتوب تعریف می کنیم با رسانه های برخط و مجازی بسیار متقاوت است . رسانه های  مکتوب به خاطر هزینه هایی چون چاپ و زینک و… کاملا بحث اش در تولید محتوا با دیگر رسانه ها متفاوت است.

محبوبی ادامه می دهد: ما شاهدیم که روزنامه های دولتی در شرایط تحریم به اندازه روزنامه های خصوصی مشکل نخواهند داشت چون آگهی ها وبودجه هایی که دریافت می کنند ،بسیار کمک کننده  و  باعث می شود به اندازه رسانه های خصوصی در وضعیت تحریم، مشکلات نداشته باشند برای همین در این اوضاع ، فشار زیادی به روزنامه های خصوصی می آید .هنوز شاید اثرات تحریم شروع نشده ولی ما به شدت با کمبود کاغذ و زینک روبرو ایم و همین باعث می شود روزنامه ها در بحث روشنگری و تولید محتوا درباره چگونگی اثرات تحریم و امید دادن به مخاطب عام،دست اش باز نباشد .

این مدیر مسئول با توضیح درباره مقاومت رسانه های مکتوب در برابر تحریم های موجود بیان می کند: در حال حاضر روزنامه ها ترفندهایی به کار می برند تا اثر تحریم ها را بر روی کار خود کم کنند ، مثلا تعداد صفحات خود  را کم کرده اند یا با کاهش صفحات رنگی مواجه ایم.همچنین برخی رسانه ها در حال  تعدیل نیرو هستند یا از کاغذ ایرانی استفاده می کنند این ها مواردی هستند که رسانه های مکتوب در حال تلاش برای مبارزه با تحریم ها هستند و در واقع می توانم بگویم با این شرایط کار کردن رسانه های مکتوب واقعا سخت می شود.

محبوبی انتقاد می کند: برای تولید محتوا در این اوضاع  دو بحث مطرح است .اینکه  آیا امکان تولید محتوا  برای خبررسانی از جمله مصاحبه با مسئولان ذیربط برای دادن اطلاعات بیشتر فراهم است؟ از طرفی دیگر  پشتیبانی و حمایت مالی  از رسانه های مکتوب چقدر است؟چون بالاخره تولید محتوا نیاز به خبرنگار و امکانات  دارد در حالیکه می بینیم تامین مالی برای ما کم شده و همین باعث می شود گزارش ها و تیترهای تولیدی کمتری درباره« تحریم ها» در روزنامه ها ببینیم و بیشتر مطالب کپی برداری از سایت های مختلف است. همچنین  خط قرمز های برای رسانه ها زیاد است  .از طرفی دیگر اکثر مسئولین  طراز اول ما دوست ندارند مصاحبه بکنند و سخنی بگویند که بعدا برعکس این صحبت های آنان  اتفاق بیافتد.به همین علت  ما مجبوریم سراغ کنشگران سیاسی و فعالان اجتماعی برویم که به نظرم بهتر هم هستند  چرا که بیشتر صاحب نظراند.