کد خبر : 177755 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۱۰ آذر - 16:52
مدیرعامل اسبق سایپا در گفت و گو با نوآوران آنلاین: تب تند بازار خودرو فروکش می کند/ دولت نگران آزاد سازی نباشد آزادسازی قیمت خودرو بحث داغ این روزهای بازار است و بسیاری از فعالان حوزه خودرو، بر ضرورت خروج قیمت گذاری از شیوه دستوری تاکید دارند. به گفته آن ها، آزادسازی قیمت خودرو در عین حالی که یک قانون است، باعث می شود تا خودروسازان بتوانند بدهی های خود به بانک ها را پرداخت نمایند و پرداخت هایشان به قطعه سازان به طور منظم تری صورت گیرد.

نوآوران آنلاین- در همین رابطه سعید مدنی مدیرعامل پیشین سایپا ؛ در گفت و گو با نوآوران آنلاین در خصوص سیاست آزاد سازی قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: با وجود این که این خواسته خودروسازان در هیچ یک از دولت ها اتفاق اجرایی نشده است . اما اکنون برای اجرای این سیاست دیر نشده است در صورتی که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود قیمت آن واقعی می شود.

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه یاد آور شد: در صورتی که سیاست آزاد سازی خودرو در بازار رخ دهد میزان تقاضا و ظرفیت خودروسازان براساس قیمت خودرو یکسان می شود.

مدنی خاطرنشان کرد: در یک زمانی تقاضا کمتر از ظرفیت خودروسازی ها در بازار خواهد شد در آن حالت خودروسازی ها مجبور هستند که قیمت خودرو را پایین تر از قیمت بازار عرضه کنند و قیمت بازار آزاد را به صورت منطقی خود کاهش خواهد یافت از این رو خودروسازان ناچار می شوند که ظرفیت های خود را پر کنند. از سوی دیگر نیز در صورتی که با تقاضای کمتری در بازار مواجه شوند می توانند شرایط فروش را تغییر دهند و به صورت لیزینگی در بازار اقدام کنند و به صورت طولانی مدت اقساط را از مشتریان دریافت کنند که این خود یکی از روش هایی این است که سود مناسبی را نصیب خودروسازان می کند.

مدیرعامل پیشین سایپا، با بیان این که ما با شرایطی مواجه هستیم که درخواست بیشتر از ظرفیت خودروساز است از این رو وقتی چنین اتفاقی رخ می دهد قیمت خودرو نیز روندی افزایشی پیدا می کند. به تبع این اتفاق موجب می شود که مصرف کنندگان واقعی در بازار بمانند و آن هایی که دلال بودند و به دنبال سود ما به التفاوت قیمت خودرو هستند از چرخه بازار خارج شوند.

این کارشناس حوزه خودرو یاد آور شد: در بازار نیز خودروساز موظف است که با نظارت وزارتخانه ظرفیت تولید را افزایش دهد و بتواند بازار را تامین کند تا قیمت از یک میزانی بالاتر نرود. از این رو در صورتی که بازار به این شکل نباشد خودروساز با  با کاهش میزان تولید در بازار قیمت ها را افزایش می دهد . ولی واقعیت قضیه این است که خودروساز هیچ گاه تمایلی ندارد تا میزان تولید را کاهش دهد تا قیمت خودرو در بازار افزایشی شود. چرا که به دلیل بیکاری کارگران معضلات بسیار گسترده ای در کارخانه ایجاد می شود.

وی ادامه داد: خودروساز به تبع پولی که از ما به التفاوت ها نصیبش می شود خود به خود قیمت بازار را معقول می کند. از این رو دولت نباید نگران موضوع آزاد سازی باشد و با حس خوش بینی به این قضیه نگاه کند که معضل قیمت حل خواهد شد.

مدنی، با بیان این که قیمت گذاری در بازار باید معقول باشد ادامه داد: قیمت گذاری معقول یعنی هزینه های فروش به عنوان قیمت خودرو تعیین شود.

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: حتما باید حاشیه سود خودروساز از بهره بانکی بیشتر باشد تا انگیزه ایجاد کند برای سرمایه گذاری در بورس.

وی در ادامه با بیان این که سازمان حمایت از مصرف کننده صلاحیت تعیین قیمت خودرو را در بازار دارد  یاد آور شد: خودروسازی ها دارای حساب و کتاب های شفافی هستند و کاملا هزینه های آن مشخص است. ولی آن میزان بهره وری که منجر به افزایش قیمت می شود بیش از چند درصد در بازار نخواهد بود . در شرایطی که یک باره ارز چند برابر می شود افزایش بهره وری بیش از چند در صد در بازار نقش نخواهد داشت.