نوآوران آنلاین- علیرضا کاظمی با اشاره به چالشهای تحقق اهداف پرورشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: فلسفه شکلگیری سند تحول همین چالشهای موجود در حوزه تعلیم و تربیت بود.
وی افزود: در فرایند تربیت، یک قسمت معرفت است و قسمتهای اساسی آن، کاربرد معرفت و تغییر رفتار برای به زیستن و با یکدیگر زیستن و به عبارت دیگر ساخت یک انسان اجتماعی و برخورداری از حیات طیبه است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس سندتحول بنیادین معتقدیم که فرایند آموزش هم باید به تربیت منجر شود، گفت: به عنوان بخشی از این فرایند تربیت، در خدمت دانش آموزان هستیم. اما قطعا سهم آموزش در سبد فعالیت های آموزش و پرورش بسیار سنگین است و شاید بسیاری آسیب هایی که میبینیم به سنگین شدن سهم آموزش و دور شدن از هدف غایی تربیت برمیگردد.
کاظمی افزود: هدف میانی سندتحول، حیات طیبه و استراتژی آن تعلیم و تربیت تمام ساحتی است. یک فرایند تعاملی که نتیجه آن تکوین و تعالی هویت متربی مورد تاکید قرار گرفته است.
وی ساختار فعلی نظام آموزشی را بزرگترین چالش پیش رو دانست و گفت: کنکور به عنوان سد بزرگی در مقابل فعالیت های تربیتی کاملا خود را نشان می دهد. در خود فضای آموزش در قالب برنامه درسی ملی نیز فرصتی که معلم بتواند برای تربیت زمینه سازی کند وجود ندارد. باید تغییرات جدی در مدل ها و روش های تربیتی خود ایجاد کنیم تا بتوانیم موفق شویم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر نیز اکنون به دنبال ایجاد این موقعیت های تربیتی است گفت: ما تلاش میکنیم موقعیت هایی را به عنوان مکمل برنامه درسی ملی ایجاد کنیم. اکنون هدف گیری به این سمت است که مربی پرورشی در مدرسه مدیریت فضای تعلیم و تربیت را به عهده بگیرد.
کاظمی با اشاره به ضرورت تعلیم و تربیت تمام ساحتی ، گفت: برنامه های موقعیت ساز اجرا میکنیم. در حوزه ساحت تربیتی سیاسی انتخابات شوراهای مدرسه، مجامع دانش آموزی در سطح استان و مجلس دانش آموزی را در سطح کشور داریم.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: دفاع از مبانی اعتقادی و ارزش های اصیل انقلاب از جمله اهدافی است که مدنظر داریم. برنامه هایی در دست طراحی است و طراحی مسیر شغلی دانش آموزان و تلاش برای کمک به همکاران که ماموریت تربیتی آنها محقق شود را دنبال می کنیم. طرح ایران مهارت با نرخ پوشش 10 درصد نیز از کارهای خوب است.