کد خبر : 20513 تاریخ : ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ شهريور - 18:13
تقوی در گفت‌و‌گو با نوآوران آنلاین تأکید کرد: منطق اقتصادی حکم می‌کند که نرخ بهره بانکی متناسب با تورم باشد تقوی با استناد به این‌که نرخ بهره بانکی باید متناسب با نرخ تورم باشد، اظهار داشت: خوشبختانه اکنون که میزان تورم در دولت تدبیر و امید کاهش یافته است، انتظار می‌رود شاهد کاهش میزان بهره بانکی نیز باشیم.

نوآوران آنلاین-مهدی تقوی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه طی گفت‌و‌گویی با خبرنگار نوآوران‌آنلاین ضمن بیان این‌که نرخ بهره بانکی موضوعی بسیار مهم در اقتصاد کشورهاست، عنوان کرد: توجه به این‌ نکته ضروری است که میان نرخ بهره واقعی و اسمی تفاوت وجود دارد چراکه نرخ بهره تابعی از نرخ تورم است. در دولت احمدی‌نژاد نرخ بهره بانکی 20 درصد بود که در آن زمان میزان تورم نیز 40 درصد بود. با استناد به این‌که نرخ بهره بانکی باید متناسب با نرخ تورم باشد، به نظر می‌رسد اکنون که خوشبختانه میزان تورم در دولت تدبیر و امید کاهش یافته است، شاهد کاهش میزان بهره بانکی نیز باشیم. 

وی افزود: در همه اقتصادهای دنیا به این ترتیب است که میان نرخ تورم و سود بانکی تناسب معقول و منطقی وجود دارد و در حقیقت منطق اقتصادی چنین حکم می‌کند. از این رو ضروری است که باتوجه به کاهش تورم، سود بانکی نیز کاهش یابد تا مردم به جای سرمایه‌گذاری در بازارهای اقتصادی، فقط تمایل به سپرده‌گذاری در بانک نداشته باشند. تداوم سپرده‌گذاری در بانک موجب محرومیت سایر بازارها از سرمایه مردم می‌شود و همین امر به گسترش رکودی که چندین سال است با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم، دامن می‌زند.

 

آرزو قادری

روزنامه‌نگار