کد خبر : 298558 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ خرداد - 20:37
مشاور رئیس دولت اصلاحات در گفت‌و‌گو با نوآوران: نتایج عملکرد مسؤولان در معیشت مردم محسوس نیست این روزها مکرر بر این امر مهم تاکید می شود که باید نامزدها متناسب با شرایط موجود و توان اجرایی شان اقدام به طرح شعارها و وعده ها کنند تا پس از انتخابات شاهد ناامیدی و بروز مشکلات نباشیم.

نوآوران آنلاین- به واقع نیز چنین است و وقتی نامزدی در هنگامه رقابت های انتخاباتی وعده هایی مطرح می کند قطعاً مردم انتظار عملیاتی شدن آن ها را خواهند داشت و عدم تحقق شان موجی از نارضایتی و بی اعتمادی را رقم خواهد زد.

از همین روی ضروری است که نامزدها وعده های غیر قابل تحقق مطرح نکنند و پس از جلب رأی مردم و پیروزی انتخابات اولویت شان را روی حل مسائل اقتصادی و تامین مطالبات و انتظارات مردم قرار دهند.

اما متاسفانه در همه دوره ها دولت ها نسبت به این امر مهم بی توجه بوده اند و تا حد زیادی شاهد این بوده ایم که به بسیاری از شعارها جامه عمل پوشیده نشده است.

در همین خصوص به گفت و گو با حجت الاسلام مصطفی درایتی، مشاور رئیس دولت اصلاحات پرداختیم.   

درایتی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران با ابراز تأسف از وضعیت ایجاد شده در زمینه رفاهی در جامعه اظهار داشت: در حال حاضر مردم ما یکی از دشوارترین برهه های تاریخی را طی می کنند و با وجود همه مشکلاتی که دارند زندگی شان را می گذرانند. معیشت خانوارها در ایران در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است و بسیاری از سرپرستان خانوار طی یک سالی که کرونا در ایران شیوع داشته دچار بیکاری شده اند و شغل شان را از دست داده اند. در چنین وضعیتی واقعاً زندگی اقتصادی مردم با مشکلات بی شماری مواجه می شود.

وی ادامه داد: طی روزهای آینده ما انتخابات را پیش رو داریم. شرایط کشور به گونه ای است که نیاز به حمایت مردم داریم و باید این سرمایه اجتماعی مهم را به گونه ای حفظ کنیم که وحدت و انسجام ملی دچار مشکل نشود. متاسفانه باید اذعان داشت که مردم نسبت به مسؤولان اعتماد سابق را ندارند و بی اعتمادی سمّ مهلکی است که کشور را گرفتار ساخته است. هر چه اعتماد در جامعه نسبت به مسؤولان بیشتر از بین برود، به همان میزان نیز شاهد بروز مشکلات جدی تر خواهیم بود.

مشاور رئیس دولت اصلاحات بحث وحدت و انسجام ملی در هنگام انتخابات را امر مهم و اساسی دانست و گفت: یکی از ملزومات اصلی حضور گسترده اقشار مختلف مردم در انتخابات، ایجاد حس اعتماد در میان مردم است. اگر آحاد مختلف جامعه نسبت به مسؤولان اعتماد داشته باشند و یقیناً بدانند که با حضورشان پای صندوق های رأی قادر به تغییر شرایط و ایجاد وضعیت مطلوب به ویژه از نظر اقتصادی خواهند بود، قاعدتاً حضور برجسته تر و قابل توجه تری خواهند داشت و انگیزه مشارکت در عرصه مهمی همچون انتخابات نیز افزایش خواهد یافت.

درایتی انتخابات را یکی از مهم ترین عرصه های مشارکت عمومی مردن عنوان کرد و افزود: تحت هر شرایطی باید انتخابات با اکثریت آرای مردم برگزار شود و شاهد حضور آحاد مختلف باشیم. البته این امر نیاز به پیش شرط هایی دارد که از آن جمله می توان به میزان اعتماد مردم به مسؤولان اشاره کرد که ناشی از عملکرد اجرایی آن هاست. هر چه کارنامه اجرایی مسؤولان درخشان تر باشد قطعاً امید به آینده نیز در میان مردم افزایش می یابد و انگیزه حضور پای صندوق های رأی بیشتر می شود؛ چرا که مردم به یقین می دانند راه رفع مشکلات شان از این مسیر عبور می کند و به همین دلیل انتخابات را زمینه اصلی تغییر از وضعیت بحرانی به سوی شرایط مطلوب تلقی می کنند.

وی همچنین به شعارها و وعده های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در برخی موارد این وعده ها غیر قابل تحقق است و بعضاً خارج از توان کشور است. جای تعجب دارد برخی شعارهایی را مطرح می کنند که امکان عملیاتی شدن شان وجود ندارد و از طریق طرح آن ها تلاش دارند تا رأی مردم را جلب کنند. طبیعتاً پس از انتخابات مردم از دولت آن شعارها و وعده ها را طلب می کنند و به عنوان یک مطالبه عمومی دولتمردان ملزم به تحقق آن هستند و در شرایطی که امکان تحقق آن ها وجود نداشته باشد قطعاً مردم دلسرد می شوند و ناامیدی در جامعه به طور مشخص فراگیر می گردد.

مشاور رئیس دولت اصلاحات تأکید کرد: این که مسؤولان عنوان می کنند تلاش های زیادی در جهت تامین رفاه در جامعه داشته اند تنها در صورتی قابل پذیرش است که نتیجه آن در زندگی مردم ملموس و محسوس باشد. در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است و به همین جهت می توان عملکرد مسؤولان را دارای نقص دانست.