کد خبر : 308840 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد - 15:35
فناوری لمسی برای تشخیص به موقع بیماری های چشمی منبع: HealthDay / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک سیستم تصویربرداری بدون تماس با لیزر می تواند به پزشکان کمک کند بیماری های چشمی که باعث کوری می شوند را خیلی زودتر از آنچه اکنون ممکن است تشخیص داده و درمان کنند.

این فناوری جدید که توسط محققان مهندسی در دانشگاه واترلو توسعه یافته است برای شناسایی علائم گویای بیماری های بزرگ کور کننده در خون و بافت شبکیه طراحی شده است که به طور معمول تا دیر نشده دیده نمی شوند.

با روش های آزمایش فعلی، بیماری هایی مانند تخریب ماکولای وابسته به سن، رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم که در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارند معمولاً فقط پس از تأثیر غیرقابل برگشت بینایی تشخیص داده می شوند.

محققان آزمایشگاه PhotoMedicine در واترلو می گویند: خوشبین هستیم که فناوری ما با ارائه جزئیات عملکردی چشم مانند اشباع اکسیژن و متابولیسم اکسیژن می تواند نقشی حیاتی در تشخیص و مدیریت به موقع این بیماری های کور کننده داشته باشد.

فناوری اختراع شده در هسته سیستم جدید به عنوان سنجش از دور فتوآکوستیک شناخته می شود. (PARS) از لیزرهای چند رنگ برای تصویربرداری تقریباً فوری از بافت انسان بدون لمس آن استفاده می کند.

وقتی برای چشم استفاده می شود، رویکرد غیرتهاجمی و غیر تماسی به طور چشمگیری هم راحتی بیمار را بهبود می بخشد و هم دقت نتایج آزمایش را بهبود می بخشد.

این فناوری همچنین توسط حاجی رضا و محققان در آزمایشگاه وی برای ارائه تجزیه و تحلیل میکروسکوپی از پستان، گوارش، پوست و سایر بافتهای سرطانی و امکان تصویربرداری در زمان واقعی برای راهنمایی جراحان در هنگام برداشتن تومورهای مغزی در حال استفاده است.

دکتر "ریچارد وینستین"، چشم پزشک و بنیانگذار مرکز بهداشت چشم می گوید:(PARS)  ممکن است ما را در حد استاندارد طلای فعلی در تصویربرداری چشم منتقل کند. برای اولین بار نه تنها در چشم پزشکی بلکه در کل زمینه پزشکی، تشخیص و درمان بیماری می تواند قبل از تغییر ساختار و از دست دادن عملکرد باشد.

محققان در حال کار با چندین چشم پزشک هستند و امیدوارند که آزمایشات بالینی را طی دو سال آغاز کنند.

 

سه شنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱   

(برابر با ۲۵ خرداد ۱۴۰۰)