کد خبر : 308842 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد - 20:02
عفونت شایع ریه در نوزادان و خطر آسم منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- برونشیولیت شایعترین عفونت ریه در کودکان خردسال است که بیشتر اوقات توسط ویروس سنسیسیال تنفسی یا RSV ایجاد می شود که علت اصلی بستری در نوزادان ایالات متحده است و حدود 30 درصد از مبتلایان به برونشیولیت شدید بعد دچار آسم می شوند. تیمی به سرپرستی محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) چهار زیرگروه مولکولی متمایز از برونشیولیت RSV را کشف کرده و یک زیرگروه خاص را با خطر آسم بالاتر مرتبط کرده است. یافته ها در Nature Communications منتشر شده است.

 Yoshihiko Raitaمحقق در بخش پزشکی فوریت های پزشکی MGH می گوید: در حالی که برونشیولیت یک بیماری منفرد با مکانیسم های مشابه در نظر گرفته شده است، اما شواهد موجود نشان می دهد که برونشیولیت از زیر گروه های متعدد بیماری تشکیل شده است، اما درک محدود ما از برونشیولیت RSV و چگونگی تغییر آن ، تلاش در جهت توسعه استراتژی های درمان برونشیولیت  RSV  و پیشگیری از آسم را متوقف کرده است.

برای ارائه بینش، رایتا و همکارانش داده های مختلف بالینی، ژنتیکی و مولکولی 221 نوزاد در بیمارستان بستری شده با برونشیولیت RSV را که تا پنج سالگی دنبال می شدند، تجزیه و تحلیل کردند.

دانشمندان اطلاعاتی در مورد ویروس های آلوده به کودکان و همچنین اطلاعاتی در مورد میکروب ها، متابولیت ها و مولکول های مربوط به پاسخ ایمنی موجود در مجاری بینی کودکان جمع آوری کردند.

بر اساس تجزیه و تحلیل آنها، چهار زیرگونه از نظر بیولوژیکی و بالینی معنی دار یا اندوتایپ از برونشیولیت RSV وجود دارد. از بین این ها یک اندوتایپ که با عفونت همزمان توسط رینوویروس، غلبه باکتری های خاص و پاسخ زیاد اینترفرون (ضد ویروسی) مشخص می شود، تقریباً 40 درصد خطر ابتلا به آسم در 5 سالگی را دارد.

"رایتا" می گوید: داده های ما پشتیبانی قابل توجهی از این مفهوم در حال ظهور می كنند كه برونشیولیت چندین بیماری را با سازوكارهای بیولوژیكی منحصر به فرد نشان می دهد.

 

سه شنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱   

(برابر با ۲۵ خرداد ۱۴۰۰)