کد خبر : 32141 تاریخ : ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ شهريور - 14:09
تفاوت زنان ایرانی در مقایسه با زنان اروپایی برخی معتقدند، آرایش کردن، موضع گیری در مقابل محدودیت ها در جامعه و سخت گیری خانواده است که موجب می شود جوانان با آرایش های پررنگ و نامتناسب با جامعه اسلامی و فرهنگ خانوادگی شان، در جامعه حاضر شوند.

نوآوران آنلاین- طیبه حاجی محمد یزدی، کارشناس و مشاور خانواده  می گوید: شیوه رفتار والدین مهم است. آنها باید به جای سخت گیری به نوجوان، به او شناخت و آگاهی بدهند و به جای منع کردن آنها، حد و مرز مکان هایی که می تواند آرایش کند را بگویند، زیرا سخت گیری و منع کردن باعث می شود آنها فکر کنند در آرایش کردن چه خبر است، در نتیجه با علاقه و عزم جدی تری به سمت آرایش کردن می روند. همانطور که در روایات داریم «انسان از آنچه که منع شود؛ حریص می شود».

این کارشناس و مشاور خانواده می گوید: همه افراد فرهیخته در خارج از کشور، اعم از شخصیت های سیاسی و اجتماعی، آرایش ندارند، در حالی که هیچ محدودیتی برای انجام آن ندارند.

وی با اشاره به چهره بدون آرایش  مرحوم مریم میرزاخانی، ریاضی دان ایرانی-آمریکایی، به هنگام دریافت مدال فیلدز یا همان نوبل ریاضیات ادامه داد: لباس و ظاهر ساده او بسیار مورد توجه بود در حالی که اگر ما جای او بودیم، چندین روز یا ماه، به انتخاب لباس و آرایش، فکر می کردیم. حتی دخترهای شایسته در عرصه جهانی که به فکر نمایش دادن خود هستند، آرایش غلیظی در چهره ندارند.

دختران ما گاهی به نحوی آرایش می کنند که زیبایی خود را از بین می برند. اگر می خواهید آرایش کنید، باید این کار را با مهارت انجام دهید. آرایش باید برای تاکید بر ویژگی های ذاتی شما باشد. دخترانی هستند که اصول ابرو برداشتن و ریمل زدن را نمی دانند. اگر نمی دانید چطور این کار را انجام دهید یا از چه رنگ هایی در آرایش تان استفاده کنید؟بهتر است به کلاس های خودآرایی بروید.

سهیل رضایی، مدرس و پژوهشگر روان شناسی معتقد است: گرمی فضای اجتماعی و هوا بر میزان استقبال جوانان از لوازم آرایشی بسیار موثر است. اما در مناطق خشک و گرمسیری کمتر است زیرا هوای بسیار گرم، اجازه ماندگاری آرایش، روی پوست را نمی دهد. درعوض، در این مناطق بیشتر از زیورآلات استفاده می شود. در اروپا معمولا هوا ابری است، برای همین فضای جامعه و تیپ شخصیتی افراد، سرد است اما در کشور ایتالیا که در جنوب اروپا قرار دارد و هوای معتدل تری دارد، لوازم آرایشی، بیشتر مصرف می شود و تولیدکنندگانِ لوازم آرایشی هم بیشتر هستند.