نوآوران آنلاین- عباس آخوندی صبح امروز ۳۱ شهریورماه با حضور در ایستگاه مترو قیطریه از این مدل حمل و نقل درون شهری پاک استفاده و در پویش جهانی روز جهانی روز بدون خودرو شرکت کرد.
وزیر راه و شهرسازی حرکت خود را از ایستگاه مترو قیطریه آغاز کرد و پس از پیاده شدن در ایستگاه ۱۵ خرداد همراه با تعدادی از معاونان خود به صورت پیاده از محلههای باب همایون، صوراسرافیل، ناصرخسرو، مروی، بازارچه عودلاجان و خیابان ۱۵ خرداد بازدید کرد.
برگزاری آیین حرکت عمومی بدون خودرو در روز جهانی بدون خودرو در ایران، به همت وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شهرداری تهران برگزار میشود.
آخوندی در جریان استفاده از مترو با مردم و مسافران به گپ و گفت پرداخت و از نزدیک در جریان نظرات آنها در مورد ترددهای روزانه، میزان رضایت مردم از حمل و نقل عمومی و ترافیک معابر عبوری موردتردد روزانه آنها قرار گرفت.
وی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون شهرسازی به صورت خودرو محور انجام میشده و ما شهرسازی ریلپایه را در دستور کار قرار داده و ترغیب میکنیم که در این خصوص، دو دهه باید تلاش کرد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: دولت، شهرداری و مردم باید به این تحول بنیادین توجه کنند زیرا از طریق شهرسازی ریلپایه میزان دسترسی، ایمنی و آرامش روانی بهتر میشود.
آخوندی با بیان اینکه روز جهانی بدون خودرو یک تذکر برای دولت و مردم محسوب میشود، گفت: این تذکر برای دولت در راستای سیاستگذاری و افزایش امکانات و برای مردم به منزله یک تجربه جدید و قبول یک فرهنگ به منظور ترجیح ریل به خودرو است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به بحث نوسازی ناوگان در حمل و نقل گفت: بخشی از حمل و نقل که مربوط به کلانشهرها میشود حمل و نقل حومهای است. به طور مثال، روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از حومه به شهر تهران سفر میکنند که ۹۸ درصد این سفرها با خودرو شخصی انجام میشود.
وی افزود: این حجم از سفر با خودروی شخصی در وقت، آلودگی و تصادفات نقش قابل توجهی دارد.
آخوندی به نقش حمل و نقل حومهای ریلی در برنامه ششم اشاره کرد و گفت: امسال سال اول برنامه ششم است و برای توسعه حمل و نقل حومهای ما به سرمایهگذاری در زیرساخت و ناوگان نیاز داریم.
وزیر راه و شهرسازی جذب سرمایهگذاری بینالمللی در بخش حمل و نقل را مهم دانست و گفت: طرحهای ارایه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه حمل و نقل ریلی حدود ۲۸ میلیارد دلار به سرمایهگذاری نیاز دارد که این عدد باید مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.
وی یادآور شد: برای توسعه حمل و نقل ریلی باید صندوق توسعه ملی وارد این بحث شود که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده است.
آخوندی خاطرنشان کرد: بدین منظور قانون فراهم شده است، اما برای اجرای آن باید منابع موردنیاز تامین شود.
در این سفر، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و سیدقاسم بینیاز، وزیر راه و شهرسازی را همراهی میکنند.