کد خبر : 389563 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۲۵ تير - 19:38
دولت سیزدهم اشتباهات سایر دولت ها را تکرار نکند ابراهیم نکو / نماینده سابق مجلس

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین راه های بهبود وضعیت اقتصادی در همه کشورها افزایش مبادلات اقتصادی با دیگر کشورهاست که موجب می شود اقتصاد در مسیر خوبی قرار بگیرد و در سایه این تعاملات درآمد قابل توجهی کسب شود.

این امر در کشور ما به دو دلیل قابل تحقق نیست.

اول این که در حال حاضر ایران با تحریم هایی مواجه است که درآمدزایی اقتصادی را از بین برده است.

برای مثال می توان به تحریم های نفتی اشاره کرد که موجب شده تا ایران نتواند بخشی از درآمدهای سالانه را که از طریق فروش نفت حاصل می شد همچنان داشته باشد.

به این ترتیب در زمینه دخل و خرج ها با مشکلاتی مواجه شدیم به ویژه این که همواره بخش اعظم درآمدهای کشور در لایحه بودجه هر سال شامل درآمدهای نفتی است. طبیعتاً در صورتی که این درآمدها محقق نشود کشور با مشکلات مالی مواجه خواهد شد.

دوم این که وابستگی بیش از اندازه کشور به نفت موجب شد تا سایر حوزه های اقتصادی غیرنفتی که از طریق صادرات آنها امکان تجارت و افزایش درآمدزایی ایجاد می شد از میان رفت.

این در حالی است که اگر مسؤولان به ظرفیت های صادرات غیرنفتی توجه می کردند اکنون قادر به گسترش صادرات بودیم. اگر اقتصاد ایران از مدیریت مناسبی برخوردار بود اکنون در زمینه تولید محصولات با کیفیت در جایگاه خوبی قرار گرفته بودیم و می توانستیم در کشورهای همسایه صاحب بازاری خوب شویم.

اما متاسفانه در شرایط کنونی حتی قادر به تولید با کیفیت همه نیازهای مردم کشورمان نیز نیستیم که باید علت این اتفاق را در نبود مدیریت صحیح اقتصادی در کشور جُست.

پرواضح است که مشکلات ایجاد شده ناشی از بی کفایتی هاست. مردم انتظار داشتند که با توجه به شعارهایی که دولت ها در رقابت های انتخاباتی مطرح می کردند و دغدغه های مالی مردم را مورد توجه قرار می دادند در عمل نیز اثبات کنند که تلاش دارند تا معیشت مردم را بهبود بخشند و اقتصاد را ساماندهی کنند و زیرساخت ها را اصلاح نمایند.

در همه دولت ها شاهد تکرار اشتباهاتی بودیم که معیشت و زندگی مردم را هدف قرار داد و مشکلاتی از جهت ادامه زندگی اقتصادی برای مردم ایجاد کرد. انتظار داریم دولت سیزدهم اشتباهات سایر دولت ها در زمینه اقتصادی را تکرار نکند.