کد خبر : 389634 تاریخ : ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۷ تير - 19:05
وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفت و گو با نوآوران تأکید کرد: خروج از رکود؛ مستلزم افزایش قدرت خرید آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- نبود تناسب میان عرضه و تقاضا موجب می شود تا شاهد رکود اقتصادی شویم. به طور معمول زمانی که میزان تقاضا نسبت به عرضه کمتر باشد رکود اتفاق می افتد.

این شرایط در کشور ما بارها اتفاق افتاده و شاهد رکودهای سنگین اقتصادی بوده ایم که همه ناشی از پایین بودن قدرت اقتصادی مردم در برآورده ساختن مایحتاج شان است.

در حال حاضر بازارهای بسیاری همچون مواد غذایی که از نیازهای اصلی خانوار محسوب می شوند در رکود به سر می برند و استقبالی که پیشتر صورت می گرفت و تقاضایی که وجود داشت دیگر وجود ندارد و در این راستا باید گفت درآمد مردم کفاف این را نمی دهد که بتوانند همچون گذشته تقاضای متناسب با عرضه محصولات داشته باشند.

در همین خصوص به گفت و گو با علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات پرداختیم.

صوفی در گفت و گو با خبرنگار نوآوران با اشاره به وضعیت اقتصادی بغرنجی که این روزها ایرانیان تجربه می کنند، گفت: رکود اقتصادی طی ماه های اخیر به شدت قابل توجه شده است. البته پیش تر نیز اقتصاد ایران گرفتار رکود اقتصادی بوده است، اما اخیراً به طور قابل توجهی این رکود شدت یافته است؛ به طوری که زندگی اکثر مردم تحت تاثیر آن قرار گرفته است. طبیعی است در شرایطی که کسبه قادر به فروش نباشند این رکود موجب بروز مشکلات معیشتی برای خانواده های شان می شود.

وی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا نیز اقتصاد ایران راکد بود و در شرایط رکود تورمی به سر می برد. پس از شیوع کرونا نیز یکباره با افت تقاضا از سوی مصرف کننده مواجه شدیم که در واکاوی علل این امر به این نتیجه دست یافتیم کاهش قدرت خرید مردم موجب شد تا از میزان تقاضای شان بکاهند. حتی در این میان بسیاری از نیازهای شان که ضروری و اساسی بود را از سبد هزینه های خانوار کم کردند.

وزیر تعاون دولت اصلاحات اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از نیازهای ضروری خانوارها به جهت نبود توان مالی برای خریدشان حذف شده اند و در چنین شرایطی قاعدتاً کسب و کارها نیز دچار مشکل می شوند. در شرایطی که تقاضا از سوی مردم برای خرید کالاها بالا باشد می توان امید به بهبود فضای کسب و کار برای اصناف داشته باشیم. در غیر این صورت معیشت و درآمد بسیاری از خانواده ها تحت تاثیر قرار می گیرد. در وضعیتی که اقتصاد ایران با تقاضای معقول و منطقی مصرف کننده مواجه باشد میان عرضه و تقاضا تناسب وجود خواهد داشت، اما اگر این تناسب به هم بخورد و تعادل میان عرصه و تقاضا از میان برود و با فزونی عرضه توأم با کمبود تقاضا مواجه باشیم باید منتظر رکودهای سنگین اقتصادی باشیم.

صوفی افزود: باید سیاست گذاری هایی در زمینه خروج از رکود ایجاد شود؛ به ویژه در شرایط کنونی که کرونا تاثیرات سوئی بر بخش های مختلف کشور به ویژه در زمینه اقتصاد بر جای گذاشته است. در حال حاضر اقتصاد ایران آسیب های بسیاری را متحمل شده است و باید تصمیماتی جهت تغییر اوضاع به سمت بهبود اخذ شود. به همین جهت باید گفت دولت بعدی رسالت سنگینی در این راستا دارد و باید تلاش بسیار زیادی کند تا تاثیرات سیاست های اشتباه گذشته و همچنین تاثیرات کرونا را بر مشاغل و زندگی مردم به حداقل برساند.

وی با ابراز تأسف از این که اقتصاد ایران روزهای نامناسبی را طی می کند عنوان کرد: این روزها رونق از اقتنصاد ایران رفته است و علت اصلی آن بروز رکود اقتصادی است. از این رو توصیه می شود که هر چه سریع تر اقداماتی جهت بازگشت رونق به اقتصاد صورت گیرد. بی رونقی موجب کم رمقی به سمت رشد و توسعه شده که به زیان ماست و باید همه راه ها را به سمت شکوفایی اقتصادی باز شود. اعتقاد من این است که دولت ها نقش مهمی در بروز رشد و رونق اقتصادی دارند؛ چرا که سیاست های آن هاست که تعیین کننده شرایط پیش رو است.

صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات در پایان تاکید کرد: برای این که وضع معیشتی مردم بهبود یابد و اقتصاد ساماندهی شود باید حتما از حالت رکود فعلی خارج شویم. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشیم این است که سفره های مردم را رنگین کنیم که این امر از طریق تقویت اقتصاد صورت می گیرد. یکی از راه های خروج از رکود تقویت قدرت خرید مردم است که به این ترتیب تقاضا افزایش می یابد و طبیعتا شاهد رونق نسبی خواهیم بود.