کد خبر : 389674 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۹ تير - 16:00
فناوری پیشرفته برای سرعت بخشیدن به شنوایی منبع: بیزنس اینسایدر / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) یک ابزار آنلاین جدید را راه اندازی کردند که می تواند با سرعت بیشتری کشف های پزشکی را پیش ببرد و کاهش شنوایی تدریجی را معکوس کند.

این ابزار دسترسی آسان به داده های ژنتیکی و سایر مولکولی را از صدها مطالعه تحقیق فنی شامل عملکرد شنوایی و گوش امکان پذیر می کند. پورتال تحقیقاتی به نام منبع تجزیه و تحلیل بیان ژن (gEAR) ماه گذشته در مطالعه ای در روشهای طبیعت رونمایی شد. این دارو توسط گروهی از پزشکان دانشمند در انستیتوی علوم ژنوم UMSOM (IGS) و با همکاری همکارانشان در مؤسسات دیگر اداره می شود.

این پورتال به محققان این امکان را می دهد تا به سرعت به داده ها دسترسی پیدا کنند و تجسمهایی را که به راحتی تفسیر می شوند از مجموعه داده ها فراهم می کند. دانشمندان همچنین می توانند داده های خود را وارد کرده و آنها را با مجموعه داده های دیگر مقایسه کنند تا به تعیین اهمیت یافته جدید آنها کمک کنند.

"رونا هرتزانو" دانشیار جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن در UMSOM و بنیانگذار gEAR گفت: این دانشمندان وقت زیادی را صرفه جویی می کنند. به جای اینکه فقط به شناسایی جهش در ژن ها برای کاهش شنوایی اعتماد کنند، محققان می توانند به راحتی تشخیص دهند که کدام سلول ها ژن های موجود در گوش را بیان می کنند و چگونه این بیان تغییر می کند.

دکتر "هرتزانو" و تیم وی به تازگی داده هایی از ابتکار BRAIN را به یک حوزه تخصصی پورتال gEAR اضافه کرده اند تا بتوانند به کسانی که مطالعات علوم اعصاب را انجام می دهند برای درک بهتر عملکرد مغز و بیماری های تخریب کننده اعصاب مانند آلزایمر دسترسی داشته باشند. این پورتال رایگان و در دسترس هر محققی است که به دنبال دسترسی است.

کاربران پورتال بسته به نیاز خود می توانند برنامه های متنوعی را انجام دهند. آنها می توانند به بارگذار مجموعه داده دسترسی پیدا کرده و مجموعه داده خود را به gEAR اضافه کنند تا داده های خود را در یک محیط خصوصی مشاهده کنند. این به آنها امکان می دهد قبل از ارسال نتایج آنلاین یا ارسال مقاله خود برای چاپ ، یافته های خود را در متن سایر داده های عمومی مشاهده کنند. پس از انتشار نسخه خطی ، می توان پیوند همیشگی را در نسخه خطی قرار داد که خوانندگان را مستقیماً به نمای سرپرستی آن مجموعه داده پیوند می دهد.

دکتر "هرتزانو" گفت: پورتال gEAR در حال حاضر شامل بیش از 800 مجموعه داده است که ما آنها را قبل از ورود دقیق بررسی کردیم. ما در حال حاضر بیش از 1200 کاربر ثبت شده و بیش از 80 استناد در تحقیقات تحقیقاتی داریم. اکنون که مقاله روشهای ما منتشر شده است، انتظار داریم که افزایش زیادی داشته باشد. او و همكارانش چند سال قبل پورتال را با نرم افزار راه اندازی كردند و از طریق گفتگو با همكاران و كارگاه های كاربران در جلسات علمی وجود آن را تبلیغ كردند.

پروژه بازسازی شنوایی، یک کنسرسیوم تحقیقاتی غیرانتفاعی با حمایت مالی بنیاد بهداشت شنوایی، پشتیبانی اولیه از gEAR را در تلاش برای درک بهتر رمز و راز بازسازی سلول های مو ارائه داد چرا سلول های مو در گوش در برخی از حیوانات خاص بازسازی می شوند اما در انسان نه.

سلول های موی ما به دلیل افزایش سن، سر و صدای زیاد یا قرار گرفتن در معرض برخی از داروهای قوی مانند داروهای شیمی درمانی برای سرطان، از بین نمی روند. به همین دلیل کاهش شنوایی معمولاً دائمی است و قابل برگشت نیست.

این کنسرسیوم از تجزیه و تحلیل ژنومی برای مقایسه فرآیندهای مولکولی در گونه هایی که سلول های مو را بازسازی نمی کنند، استفاده می کند.

دکتر "هرتزانو" گفت: تیم gEAR با محققان کنسرسیوم که به عنوان گروه متمرکز ما نیز فعالیت می کنند، ارتباط نزدیکی برقرار می کند.

درک اینکه چگونه بیان برخی از ژن ها در بازسازی سلول های مو نقش دارد و اینکه آنزیم ها و سایر پروتئین ها در این روند چگونه واسطه هستند می تواند منجر به درمان های جدید شود تا با از بین بردن بازسازی سلول ها کاهش شنوایی را معکوس کند.

"کلر ام. فریزر" استاد میکروب شناسی و ایمونولوژی گفت: با امکان دسترسی سریع به مجموعه داده های عظیم، پورتال gEAR می تواند به عنوان یک مرکز ارزشمند برای ایجاد جامعه در اطراف مناطق تحقیقاتی مشترک عمل کند.

 

سه‌ شنبه ٢٠ جولای ۲۰۲۱ 

(برابر با ۲٩ تیر ۱۴۰۰)