کد خبر : 389679 تاریخ : ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۰ تير - 16:16
استفاده از ویتامین C و پروتئین در درمان بیماری‌های خود ایمنی منبع: نوروساینس ‌نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- سلول های T نظارتی (Tregs) به کنترل التهاب و خود ایمنی در بدن کمک می کنند.

Tregs در واقع به قدری مهم است که دانشمندان در تلاشند Tregs ناشی از پایدار (iTregs) را در شرایط in vitro برای استفاده به عنوان درمان بیماری های خود ایمنی و همچنین رد شدن اعضای پیوندی تولید کنند. متأسفانه یافتن مواد مولکولی مناسب برای القای iTregs پایدار دشوار است.

اکنون دانشمندان مؤسسه ایمونولوژی لا ژولا و دانشکده پزشکی دانشگاه اموری گزارش داده اند که پروتئین های ویتامین C و TET می توانند با همکاری یکدیگر قدرت نجات زندگی را به Tregs بدهند.

Xiaojing Yue  می گوید: می توان از ویتامین C برای ایجاد ثبات در iTregs تولید شده در شرایط آزمایشگاهی استفاده کرد. ما امیدواریم که بتوان از این نوع Tregs القایی در آینده برای درمان بیماریهای خود ایمنی و پیوند اعضا استفاده کرد.

مطالعه اخیر به رهبری پروفسور LJI Anjana Rao و مربی Emory Benjamin G Barwick بر اساس یافته قبلی است که ویتامین C  می تواند فعالیت آنزیمی پروتئین های TET را افزایش دهد.

این یافته دلگرم کننده بود، اما دانشمندان نمی خواستند بدون انجام اولین تجزیه و تحلیل الگوهای بیان ژن و سایر ویژگی های اصلی اپی ژنتیک Tregs به دنبال درمان های خودایمن جدید باشند.

وی می گوید: ما می خواستیم با استفاده از فناوری تعیین توالی نسل بعدی، کل سیستم را در سطح ژنوم کامل مطالعه کنیم تا از ویژگیهای مولکولی این سلولها بهتر مطلع شویم.

Daniela Samaniego-Castruita  دانشجوی تحصیلات تکمیلی LJI تجزیه و تحلیل بیان ژن و تغییرات اپی ژنتیکی در iTregs را رهبری کرد. یک نوع عمده اصلاح اپی ژنتیکی شامل خود DNA از طریق افزودن یا حذف مولکولهایی به نام گروههای متیل از سیتوزینها، یکی از چهار پایه DNA است. گروه های متیل را می توان توسط آنزیم های TET اکسید کرد. همه این فعل و انفعالات می توانند در نهایت نحوه "خواندن" سلول ها از کد DNA را تغییر دهند.

نوع دیگری از تغییر اپی ژنتیک شامل تغییر قابلیت دسترسی به DNA است: خواه DNA پیچیده باشد یا محکم. با باز شدن سیم پیچ های DNA مناطق نظارتی در معرض قرار می گیرند که متعاقباً بر بیان ژن تأثیر می گذارند.

در تجزیه و تحلیل خود، محققان دریافتند که پروتئین های TET برای حفظ بیان ژن و ویژگی های اپی ژنتیکی که Tregs را به همان اندازه که هستند کاملاً مورد نیاز است و افزودن ویتامین C منجر به iTregs با بیان ژن مشابه و ویژگیهای اپی ژنتیکی مشابه Tregs طبیعی "نوع وحشی" موجود در بدن شد. این مطالعه همچنین ارتباط جذاب بین فعالیت آنزیمیTET ، ویتامین C و سیگنالینگ IL-2 / STAT5 را نشان می دهد.

Xiaojing Yue  عنوان کرد: در موش هایی که از نظر اجزای سیگنالینگ IL-2 / STAT5 دچار کمبود هستند مانند گیرنده های IL-2، IL-2 یا STAT5نمی تواند به درستی رشد کند یا عملکرد آنها مختل می شود.

محققان نشان دادند که از یک طرف، کمبود TET در سلولهای Treg منجر به اختلال در سیگنالینگ IL-2 / STAT5 می شود. از طرف دیگر، ویتامین C با افزایش میزان بیان گیرنده IL-2 و شکل عملکردی STAT5 و اتصال STAT5 به مناطق ضروری در ژنوم، به سیگنالینگ iTregs IL-2 / STAT5 تقویت می کند و باعث زنده ماندن بهتر این سلول ها در سختی می شود.

Xiaojing Yue  می گوید: ما به دنبال مولكول های كوچك تری برای تثبیت فعالیت TET و تولید Tregs القایی با ثبات تر هستیم. این Tregs القا شده در نهایت می تواند برای درمان بیماران استفاده شود. این تحقیق به ما روش جدیدی می دهد تا در مورد درمان بیماری های خودایمنی فکر کنیم. 

 

چهارشنبه ٢١ جولای ۲۰۲۱ 

(برابر با ٣٠ تیر ۱۴۰۰)