کد خبر : 389681 تاریخ : ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳۱ تير - 15:59
مزایای "پیماوانسرین" برای روان پریشی مرتبط با زوال عقل منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- شواهدی از مزایای پایدار یک درمان ضد روان پریشی تحقیقاتی برای افراد مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل منتشر شده است.

بیش از نیمی از 45 میلیون نفری که در سراسر جهان با بیماری آلزایمر زندگی می کنند ، دوره های روان پریشی را تجربه خواهند کرد، رقمی که در برخی دیگر از اشکال زوال عقل حتی بیشتر است. روان پریشی با وخیم تر شدن زوال عقل در ارتباط است.

با وجود این، هیچ درمان ایمن و موثری برای این علائم به خصوص ناراحت کننده وجود ندارد. در افراد مبتلا به زوال عقل، داروهای ضد روان پریشی که به طور گسترده استفاده می شوند منجر به آرام بخشی، سقوط و افزایش خطر مرگ می شوند.

پیماوانسرین با مسدود کردن گیرنده های سروتونین 5HT2A عمل می کند و با گیرنده های دوپامین ارتباط برقرار نمی کند. این مجوز در ایالات متحده برای درمان توهم و توهم در افراد مبتلا به روان پریشی بیماری پارکینسون مجاز است.

مقاله جدید منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند یک کارآزمایی بالینی را نشان می دهد که در 392 فرد مبتلا به روان پریشی مرتبط با بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، جبهه مغزی جلو یا عروق انجام شده است. به همه شرکت کنندگان به مدت 12 هفته پیماوانسرین داده شد. سپس کسانی که آستانه بهبود علائم را داشتند ، به مدت 26 هفته به پیماوانسرین یا دارونما اختصاص داده شدند.

این آزمایش برای نتایج مثبت اثربخشی زود متوقف شد. از 351 شرکت کننده ، 217 نفر (61.8 درصد) از مزایای درمان اولیه پایدار برخوردار بودند، از این تعداد 112 نفر به دارونما و 105 نفر به پیماوانسرین اختصاص داده شدند. عود در 28/99 (28.3درصد) از گروه دارونما ، در مقایسه با 12/95 (12.6درصد) از گروه پیموانسرین با پیموانسرین بیش از نصف میزان عود و بهبود قابل توجه سود پایدار اتفاق افتاد.

پروفسور "کلایو بالارد" رئیس اجرایی دانشکده پزشکی دانشگاه "اکستر" گفت: روان پریشی تا نیمی از افراد مبتلا به زوال عقل را تحت تأثیر قرار می دهد و این یک علامت آزار دهنده است با این حال در حال حاضر هیچ درمان ایمن و مؤثری وجود ندارد. باعث آسیب می شود و بهترین رهنمودها توصیه می کنند که بیش از 12 هفته برای افراد مبتلا به زوال عقل تجویز شود. ما فوراً به گزینه های دیگری احتیاج داریم. جالب است که میزان عود در گروه پیماوانسرین کمتر از گروه دارونماست که نشان می دهد مزایای درمان ممکن است با گذشت زمان پایدار بماند. اکنون برای بررسی بیشتر این مسئله به آزمایشات طولانی تر و بزرگتر نیاز داریم.

این آزمایش نشان داد که سردرد، عفونت ادراری و یبوست بیشتر در گروه آزمایش رخ می دهد، اما هیچ افزایش در مرگ و میر یا سایر وقایع جدی مانند سکته مغزی وجود ندارد که مشهور است با سایر داروهای ضد روان پریشی افزایش می یابد.

 

پنج شنبه ٢٢ جولای ۲۰۲۱ 

(برابر با ٣۱ تیر ۱۴۰۰)