کد خبر : 389704 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۱ مرداد - 19:08
نوآوران در گفت‌و‌گو با هادی حق شناس بررسی کرد گسترش مشکلات اقتصادی همزمان با بلند شدن آژیر خطر کرونا آرزو قادری / خبرنگار

نوآوران آنلاین- طی مدتی که کرونا در ایران شیوع یافته است تا کنون علاوه بر تاثیراتی که این ویروس بر سلامت جسم و روان مردم گذاشته، وضعیت اقتصادی مردم را نیز آشفته و مشوش کرده است.

بسیاری از سرپرستان خانوار اکنون یا بیکار هستند یا اگر هم شاغل هستند قدرت کسب درآمد کافی ندارند و نمی توانند از عهده تامین مخارج زندگی برآیند.

نبود درآمد مناسب موجب شده تا قدرت خرید خانواده ها کاهش یابد و در شرایط کرونایی این اتفاق به شکل گسترده تری رخ داده است و مردم را گرفتارتر کرده است.  

در بروز چنین وضعیتی دولتمردان بی تقصیر نیستند و می توان گفت نبود سیاست های منسجم در حوزه مدیریت اقتصادی موجب شده تا اکنون به چنین وضعیت بحرانی دچار شویم.

در همین خصوص به گفت و گو با هادی حق شناس، استاندار گلستان، نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه پرداختیم.  

حق شناس در گفت و گو با خبرنگار نوآوران با اشاره به گرانی های ناعادلانه گفت: در حال حاضر مشکلات اقتصادی بر مردم فشار وارد آورده اند و مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده اند. در چنین شرایطی به جای این که مسوولان بیش از قبل به حمایت از مردم بپردازند اما متاسفانه شاهد هستیم که اقتصاد را رها کرده اند و توجهی به معیشت و دغدغه های مالی مردم ندارند. در نتیجه مردم با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

وی ادامه داد: اکنون از یک سو کرونا موجب شده تا مردم مشکلات و فشارهای سنگینی را تحمل کنند و از دیگر سو نیز مسائل اقتصادی شرایط دشواری را برای زندگی مردم ایجاد کرده است. متاسفانه کرونا اکنون قوی تر شده و جهش هایی که صورت گرفته موجب شده تا این ویروس قوی تر شود. هر از چندگاهی نیز به اوج خود می رسد و موجب قرمز شدن شهرهای کشور می شود و برای عبور از این بحران و کاهش شمار مبتلایان و فوتی ها مجبور به تعطیل شدن برخی اصناف می شویم که این امر معیشت خانوارهای بسیاری را در جامعه مان به خطر می اندازد.

نماینده سابق مجلس با ابراز تأسف از بی مسؤولیتی برخی مدیران اظهار داشت: در شرایط سخت اقتصادی کنونی که در داخل با مشکلات بسیاری مواجه هستیم انتظار می رود که مسؤولان با درایت بیشتری اقدام می کردند و تمهیداتی برای تعطیلی شهرها می اندیشیدند. البته فقط تعطیلی کارساز نیست؛ چرا که موجب آسیب به معیشت مردم می شود و زندگی مردم را دشوار می سازد.

حق شناس به انتقاد از سیاست های دولت فعلی در زمینه حمایت از مشاغل پرداخت و گفت: سیاست هایی که دولت در پیش گرفت متاسفانه غالباً در تناقض با امنیت شغلی اصناف و مشاغل بود و شاهد بودیم که بسیاری از واحدهای اقتصادی به دلیل تمهیدات غلط و اشتباهات مدیریتی نتوانستند به روال کاری خود ادامه دهند و درنهایت تعطیل شدند. تعطیلی هر واحد صنفی یا واحد اقتصادی به معنای بیکار شدن افرادی است که در ان جا شاغل بودند. طبیعتا بیکاری آن هم در شرایطی که مشکلات اقتصادی همچون ماری بر زندگی مردم چنبره زده اند اتفاق تلخی است.

وی یکی از مهم ترین اشتباهات در حوزه اقتصادی را رها کردن اقتصاد به حال خود عنوان کرد و افزود: نباید اقتصاد به حال خود رها شود تا به هر سویی که می خواهد برود. در چنین وضعیتی قطعاً عنان کنترل بازارها از دست مسؤولان رها می شود و بازار از نظر قیمتی در شرایطی قرار می گیرد که مردم بیشترین ضرر را متحمل می شوند. در شرایط کنونی گرانی ها به صورت بدون برنامه اتفاق می افتد و در بسیاری از موارد قیمت درج شده برای مصرف کننده روی کالاها افزایش نیافته ولی محصولات با قیمت بیشتری به مردم می رسند. علت این است که کارخانه قیمت ها را بالا نبرده ولی در این میان عده ای فضا را مناسب دیدند تا بر قیمت ها بیافزایند به صورت غیرقانونی.

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: دولت جدید باید بر اقتصاد مسلط شود و بتواند مشکلات اقتصاد داخلی را رفع کند و تاثیر تحریم ها را به حداقل برساند. اگر در داخل شرایط به گونه مناسبی اداره شود. قطعاً مشکلات تا این حد گسترش نمی یابند. مشکل اصلی این است که دولت ها در ایران بعد از مدتی دیگر توجهی به امر مهم نظارت ندارند و این بی نظارتی موجب می شود که مردم به وضعیت سختی دچار شوند. انتظار داریم دولت سیزدهم به طور جدی تری در مسیر اداره کشور گام بگذارد و با اراده کافی در راستای رفع مشکلات مردم قدم در این مسیر بگذارد.