کد خبر : 399736 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد - 20:48
نوآوران در گفت‌و‌گو با رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار بررسی کرد تن لرزان مردم از گرانی‌های افسارگسیخته آرزو قادری / خبرنگار

نوآوران آنلاین- بر کسی پوشیده نیست که امروزه اقتصاد ایران به قدری آشفته شده که مردم از فردای شان می ترسند و نمی دانند چه در انتظارشان است.

به واقع نیز ترسناک است که شب را به صبح برسانیم و به فاصله کمتر از 24 ساعت شاهد افزایش قیمت ها باشیم.

چنین شرایطی موجب شده تا مردم از نظر روحی و روانی در شرایط بسیار سختی قرار بگیرند و نتوانند قدرت تاب آوری خود را مطابق با مشکلات روزافزون و مداوم بالا ببرند.

متاسفانه در حال حاضر قیمت ها با سرعتی بسیار بیشتر از درآمدها در حال بالا رفتن و اوج گرفتن است و متاسفانه هیچ ترمز یا دست اندازی برای کاهش سرعت آن وجود ندارد.

نتیجه چنین شرایطی از بین رفتن قدرت خرید مردم و کاهش رفاه در جامعه است.

در همین خصوص به گفت و گو با فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار پرداختیم.

توفیقی طی گفت و گویی با خبرنگار روزنامه نوآوران اظهار داشت: در اقتصاد ایران این روزها با دهک هایی مواجه هستیم که اکثریت جامعه ما را تشکیل می دهند و متاسفانه باید گفت زیر خط فقر قرار گرفته اند. مایه تأسف است که اذعان کنیم بسیاری از اقشار مردم ایران زیر خط فقر قرار دارند و از رفاه محروم هستند. متاسفانه در حال حاضر دیگر خبری از قشر متوسط نیست و عدم تناسب میان درآمدها و هزینه ها موجب شده تا مردم زیر خط فقر قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در همه دوره ها کارگران و حقوق بگیرانی که از حداقل ها برخوردار هستند بدترین شرایط زندگی را دارند و همیشه به کم ترین ها قانع هستند اما حق شان بیش از این است؛ چرا که چرخ های تولید و صنعت کشور روی بازوان توانمند کارگران می چرخد. با وجود این که این قشر از اهمین بالایی در چرخه اقتصادی برخوردارند اما شاهد بوده ایم که زندگی بسیار ساده و به دور از رفاهی را تجربه کردند و سفره های همیشه کوچک بوده است.

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با بیان این که دولت ها همواره ادعای حمایت از کارگران را داشته اند، گفت: فقط ادعا و شعار کافی نیست. این قشر مهم کشور نیاز به حمایت های واقعی در دنیای حقیقی دارند و باید سطح قابل قبولی از رفاه برای شان تامین شود. نمی توان فقط با شعار و وعده فقط اعلام کرد که باید حمایت کنیم. به ویژه طی ماه های اخیر که کرونا موجب شده تا بسیاری از کارفرمایان نیازی به کارگران شان پیدا نکنند و به این ترتیب اقدام به تعدیل آن ها کرده اند. این در حالی است که در شرایط بحرانی فعلی بیش از هر زمان دیگری اقشار ضعیف جامعه نیاز به شغل و درآمد دارند. حتی انتظار ناحقی نیست اگر بخواهیم که تصمیماتی در خصوص افزایش میزان دریافتی کارگران اتخاذ شود. چرا که در شرایط کنونی آن ها هزینه های بالا رفته است و باید این افزایش غیرمعقول به نحوی جبران شود.

توفیقی با ابراز تأسف از عدم پایبندی برخی بخش ها به افزایش حقوق و دستمزد کارگران عنوان کرد: متأسفانه با وجود این که میزان مشخصی برای حقوق و دستمزدها تعیین شده است، اما برخی از این رقم سرپیچی کرده و میزان کمتر از قانون مصوب را به کارگران پرداخت می کنند و آن ها نیز به دلیل تضمین امنیت شغلی شان مجبور به پذیرش شرایط ناعادلانه هستند و کاری از دست شان ساخته نیست. متاسفانه باید گفت کارفرمایان نیز قادر به افزایش دستمزد کارگران نیستند؛ چرا که شرایط کرونایی فعلی، وضعیت سختی را رقم زده و ادامه کار را دشوار ساخته است.

وی مطرح کرد: شرایط کنونی برای همه دشوار شده است. بسیاری از بخش های اقتصادی درآمد سال های قبل خود را ندارند و به این ترتیب امنیت شغلی همه شاغلان شان نیز در مخاطره قرار می گیرد و همه این مسائل بر اقتصاد داخلی تاثیر می گذارند. به همین جهت باید مسؤولان در شرایط بحرانی فعلی اقداماتی صورت دهند که به نفع همه مردم اعم از کارفرمایان و کارگران باشد. هر چه عرصه بر کارفرمایان تنگ تر شود قطعاً شرایط برای فعالیت کارگران نیز سخت تر می شود و ریسک بیکار شدن شان بیشتر می شود.

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار ابراز تأسف کرد که در شرایط کنونی بسیاری از سرپرستان خانوار تن های شان از رشد افسارگسیخته قیمت ها و همچنین روند سریع بیکار شدن شان می لرزد.