کد خبر : 399750 تاریخ : ۱۴۰۰ يکشنبه ۳ مرداد - 20:34
مهار کرونا با تعطیلی برخی صنوف محقق نمی‌شود علی سعدوندی / اقتصاددان

نوآوران آنلاین- بر کسی پوشیده نیست که هر گونه اعمال محدودیت و تعطیلی برای کسبه و صنوف باید با برنامه ریزی باشد. به این معنا که وقتی به این نتیجه نهایی رسیدیم که تنها راه مقابله با کرونا تعطیلی شهرهاست، تمهیداتی جهت حمایت از اصناف در زمینه مالی صورت بگیرد.

متاسفانه در شرایط کنونی، اصناف به حال خود رها شده اند و این تعطیلی هایی که به جهت اعمال محدودیت و در راستای کاهش شمار مبتلایان به کرونا صورت می گیرد موجب شده تا درآمدزایی اصناف و کسبه با اخلال مواجه شود.

هر گونه تعطیلی حتی یک روزه آسیب های زیادی بر اصناف وارد می سازد که تا مدت ها قابل جبران نیست. به همین جهت ضروری است به تناسب این تعطیلی و محدود کردن، حمایت های مادی نیز از مشاغلی که تعطیل شده اند صورت بگیرد.

با تعطیلی موقت چندین مغازه نه کرونا ریشه کن می شود و نه مشکلات رفع می گردد فقط مشکلات مالی خانوارهای صنوف مختلف تحت الشعاع قرار می گیرد و با مشکل تامین هزینه ها مواجه می شوند.

مقابله با کرونا نیازمند اقدامات اساسی در زمینه های مختلف است. مهم ترین عامل انتقال کرونا مسافرت های بین شهری است که در جریان است و حتی در اوج کرونا نیز ما شاهد بودیم جاده ها باز بودند و فقط از طریق سیاست اعمال جریمه مالی از ورود خانواده ها به شهرهای مختلف ممانعت به عمل می آمد، این در حالی است که باید جاده ها بسته شوند و فقط اتومبیل های امدادی و حاوی سوخت و یا مواد غذایی فاسد شدنی اجازه تردد داشته باشند.

در نوروز امسال شاهد مسافرت بسیاری از افراد به شهرهای مختلف بودیم. کاملا قابل پیش بینی بود که بعد از نوروز با موج سهمگینی از کرونا مواجه خواهیم شد که دقیقا همین اتفاق نیز افتاد و تا الان نیز این موج تداوم داشته است.

هنوز تاثیر مسافرت های نوروزی تمام نشده که شاهد مسافرت های تابستانی خانواده ها هستیم.

یکی از علل اصلی گسترش کرونا عدم رعایت پروتکل هاست که در این خصوص باید اذعان کنیم برای برخی افراد رعایت پروتکل ها بی معناست و دیگر از کرونا هراس ندارند.

به همین جهت باید گفت در شرایطی که این وضعیت برقرار است فقط تعطیلی اصناف کارساز نیست و راه به جایی نمی برد و فقط معیشت آن ها را با مشکلات بسیاری مواجه می کند. باید مجموعه از اقدامات جهت کنترل و مهار کرونا صورت گیرد نه این که فقط برخی صنوف تعطیل شوند.