کد خبر : 399782 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد - 16:44
تأثیر داروهای ضد فشار خون بر درمان بیماری قلبی منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک مطالعه مشاهده ای چندملیتی به رهبری محققان دانشگاه کلمبیا وجلس (Vagelos) نشان داد که دو نوع دارو که به عنوان اولین درمان برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود، به همان اندازه در بهبود نتایج قلبی عروقی مثمر هستند، اما باعث عوارض جانبی کمتری می شود.

این مطالعه که ادعاها و داده های الکترونیکی سلامت میلیون ها بیمار در سراسر جهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است، بزرگترین مطالعه مقایسه ایمنی و اثربخشی مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARB)  دو داروی ضد فشار خون است.

پروفسور "ویویان بومونت آلن" و رئیس انفورماتیک زیست پزشکی در دانشگاه کلمبیا می گوید: پزشکان در ایالات متحده و اروپا با مهار قریب به اتفاق داروهای مهار کننده ACE را تجویز می کنند، فقط به این دلیل که داروها بیشتر در دسترس بوده اند و گرانتر از ARB ها هستند.

اما مطالعه ما نشان می دهد که ARB با عوارض جانبی کمتری نسبت به مهار کننده های ACE همراه است. این مطالعه بر روی اولین مصرف کنندگان این داروها متمرکز شده است. اگر شما فقط داروی درمانی را برای فشار خون بالا شروع کرده اید، ممکن است ابتدا یک ARB را امتحان کنید. در حال حاضر از یک مهار کننده ACE استفاده می کنید و هیچ گونه عارضه جانبی ندارید، هیچ چیزی یافت نشد که نشان دهنده نیاز به تغییر باشد.

"ویویان بومونت آلن" می گوید: در دستورالعمل های فشار خون بالا در ایالات متحده و اروپا 30 دارو از پنج گروه مختلف دارویی به عنوان گزینه های احتمالی ذکر شده است، با این وجود مطالعات بسیار محدود برای کمک به پزشکان در تشخیص بهتر بودن داروها وجود دارد.

مهارکننده های ACE و ARB از جمله گزینه ها هستند و مکانیسم عملکردی مشابه دارند. هر دو خطر سکته و حملات قلبی را کاهش می دهند، گر چه مشخص شده است که مهار کننده های ACE با افزایش خطر سرفه و آنژیوادم (تورم شدید در صورت و مجاری هوایی) همراه هستند.

وی افزود: ما می خواستیم ببینیم آیا هیچ شگفتی وجود دارد آیا هر دو كلاس مواد مخدر به همان اندازه موثر بودند و آیا ARB هنگام استفاده در دنیای واقعی عوارض جانبی غیر منتظره ایجاد می كرد؟ بعید به نظر می رسد که آزمایشات بالینی رو در رو با مقایسه این دو مورد انجام شود ، زیرا از کارایی هر دو مطمئن هستیم.

محققان در عوض به پایگاه های اطلاعاتی بزرگ روی آوردند تا به سوالات آنها پاسخ دهند. آنها ادعاهای بیمه و سوابق الکترونیکی سلامت از حدود 3 میلیون بیمار در اروپا ، کره و ایالات متحده را که شروع به درمان ضد فشار خون با یک مهار کننده ACE یا ARB کرده بودند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

داده های سوابق الکترونیکی سلامت و ادعاهای بیمه استفاده از آنها در تحقیقات چالش برانگیز است. آنها می توانند نادرست ، ناقص و حاوی اطلاعاتی باشند که نتایج را مغرضانه جلوه می دهند. بنابراین محققان انواع تکنیک های پیشرفته ریاضی را که توسط شبکه مشارکت داده های بهداشت داده و انفورماتیک (OHDSI) برای کاهش چشمگیر تعصب و متعادل سازی دو گروه درمانی استفاده شده است ، به کار بردند ، گویا در یک مطالعه آینده نگر ثبت شده اند.

محققان با استفاده از این روش چهار نتیجه قلبی عروقی حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و مرگ ناگهانی قلبی و 51 عارضه جانبی را در بیماران پس از شروع درمان فشار خون بالا ردیابی کردند.

محققان دریافتند که اکثریت قریب به اتفاق بیماران 2.3 میلیون نفر یک مهار کننده ACE برای آنها تجویز شده است. در کاهش خطر عوارض عمده قلبی عروقی در افراد مبتلا به فشار خون بالا، بین دو گروه دارویی تفاوت معنی داری وجود نداشت. بیمارانی که از مهارکننده های ACE استفاده می کنند ، بیشتر در معرض خطر سرفه و آنژیوادم قرار دارند، اما این مطالعه همچنین نشان داد که خطر پانکراتیت و خونریزی دستگاه گوارش در آنها کمی بیشتر است.

"ویویان بومونت آلن" می گوید: مطالعه ما تا حد زیادی تأیید كرد كه هر دو كلاس داروهای ضد فشار خون به طور مشابه موثر هستند، هر چند ARB ممكن است كمی ایمن تر از مهاركننده های ACE باشد. این شواهد اضافی را فراهم می کند که باعث می شود پزشکان هنگام تجویز ARB در مقابل مهار کننده های ACE هنگام شروع درمان مونوتراپی برای بیماران مبتلا به فشار خون، احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

 

دوشنبه ٢۶ جولای ۲۰۲۱ 

(برابر با ۴ مرداد ۱۴۰۰)