کد خبر : 399784 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد - 20:18
کاهش واکنش های آلرژیک پس از تزریق دوز دوم واکسن "مدرنا" منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- نتایج یک تجزیه و تحلیل نشان داد افرادی که نسبت به اولین دوز واکسن mRNA COVID-19 خود واکنش آلرژیک را تجربه کردند، وقتی که دوز دوم را دریافت کردند عارضه ای نداشتند.

این تحقیق که توسط متخصصان آلرژی در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) انجام شد و در طب داخلی JAMA منتشر شده است، نشان می دهد که واکنش دوز اول به واکسیناسیون کرونا نباید مانع دریافت دوز دوم افراد شود.

واکنشهای آلرژیک پس از واکسیناسیون mRNA COVID-19 تا 2 درصد گزارش شده است با آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک کل بدن تهدید کننده زندگی که در 2 نفر از هر 10000 نفر رخ می دهد) مواجه است.

برای بررسی اینکه آیا انجام دوز واکسن mRNA COVID-19 بعد از یک بار مصرف واکنش بی خطر است، محققان MGH مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، مرکز پزشکی Southwestern دانشگاه تگزاس و دانشکده پزشکی ییل داده های بیمارانی را که به دنبال متخصص آلرژی بودند، ترکیب کردند.

این واکنش ها می تواند شامل علائمی مانند خارش یا کهیر یا برافروختگی باشد.

از بین 189 بیمار، 32 نفر (17 درصد) پس از اولین دوز واکسن  mRNA COVID-19"آنافیلاکسی" را تجربه کردند. در مجموع 159 بیمار (84 درصد) دوز دوم دریافت کردند. همه 159 بیمار از جمله 19 نفر که پس از دوز اول آنافیلاکسی را تجربه کرده بودند، دوز دوم را تحمل کردند. سی و دو بیمار (20 درصد) علائم فوری و بالقوه آلرژیک را در ارتباط با دوز دوم گزارش کردند که محدود به خود، خفیف و یا فقط با آنتی هیستامین بود.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که دریافت دوز دوم واکسن mRNA COVID-19 برای اکثر افراد بی خطر است.

Aleena Banerji مدیر بالینی واحد آلرژی و ایمنی شناسی بالینی می گوید: پس از اولین واکنش های دوز، متخصصان آلرژی می توانند برای کمک به هدایت ارزیابی ریسک/منافع و کمک به تکمیل واکسیناسیون بی خطر باشند. 

 

دوشنبه ٢۶ جولای ۲۰۲۱

(برابر با ۴ مرداد ۱۴۰۰)