کد خبر : 399804 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد - 16:00
تشخیص اسکیزوفرنی در سنین پایین با نشانگر زیستی منبع: ساینس الرت / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) و سایر فناوری های تصویربرداری از مغز امکان مطالعه تفاوت در فعالیت مغز را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی فراهم می کند.

دانشمندان Sanford Burnham Prebys کشف کرده اند که چگونه می توان از سطح پروتئین در آینده به عنوان کمک تشخیصی مبتلا به خون برای اسکیزوفرنی استفاده کرد. فعالیت پروتئین که هم در مغز و هم در خون یافت می شود بر ارتباطات عصبی در مغز انسان تأثیر می گذارد و به طور منحصر به فردی در افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، تعادل ندارد. این تحقیق همچنین راهنمایی برای تجزیه و تحلیل آینده در مورد اساس مولکولی این اختلال روانی جدی و ناتوان کننده است.

این مطالعه همکاری بین المللی بین گروه های دانشکده تحصیلات تکمیلی پزشکی دانشگاه یوکوهاما در ژاپن و گروه روانپزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد در بلمونت، ماساچوست، اخیراً در PNAS منتشر شده است.

Evan Y. Snyder  مدیر این مرکز می گوید: این مطالعه فعالیت پروتئین موجود در مغز که پروتئین اسکلتی نامیده می شود را تنظیم می کند که نحوه ارتباط نورون ها با یکدیگر را تنظیم می کند.

در نمونه های افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در مقایسه با افراد فاقد این اختلال میزان CRMP2 فراوانی وجود دارد. ما همچنین ناهنجاری های ساختاری را در دندریت های سلول های عصبی مشاهده کردیم که به طور بالقوه ممکن است غیرفعال شوند زیرا دندریت ها نقش مهمی در دریافت تکانه های سلول های عصبی دیگر دارند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که اکثر افراد تعادل یکنواختی را بین دو شکل CRMP2 حفظ می کنند: شکل فعال و غیر فسفریله شده و فرم غیر فعال و فسفریله شده آن. تحقیقات جدید ابتدا بافت مغزی پس از مرگ و سپس نمونه های خون افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را مورد بررسی قرار داد. تیم تحقیقاتی این سطوح را با افراد بدون این اختلال مقایسه کرد.

یافته ها نشان داد که میزان CRMP2 فعال در مبتلایان به اسکیزوفرنی بیش از حد زیاد است و حداقل در جوانان مبتلا به اسکیزوفرنی با مقدار مناسب افزایش CRMP2 غیرفعال متعادل نبود. این عدم تعادل بین CRMP2 فعال و غیرفعال می تواند برخی از اختلالات در ارتباطات عصبی را به حساب آورد.

اندازه گیری فراوانی CRMP2 فعال به ویژه اگر نسبت آن با CRMP2 غیرفعال خیلی کم باشد می تواند به فرمت آزمایش خون سریع و کم تهاجمی برای حمایت از تشخیص اسکیزوفرنی تبدیل شود.

"اسنایدر" می گوید: تشخیص اسکیزوفرنی به دلایلی برای تشخیص زود هنگام یا در بیماران جوان می تواند چالش برانگیز باشد. جفت شدن آزمایش خون با آزمایش های روانپزشکی و عصبی رفتاری می تواند به پزشکان کمک کند اسکیزوفرنی را از سایر شرایطی که علائم آن تا حدودی مشابه است مانند مرحله شیدایی اختلال دو قطبی یا سایر اختلالات رفتاری، شخصیتی یا فکری تشخیص دهند.

وی گفت: "نتایج ما در افراد زیر 40 سال و حتی بیشتر در افراد زیر 30 سال قابل توجه بود. یک تشخیص زودهنگام می تواند مدیریت بالینی افراد مبتلا را بهبود بخشد و همچنین توسعه گزینه های درمانی جدید را تسریع کند.

محققان اکنون می خواهند در بیولوژی مولکولی این بیماری عمیق تر شوند تا تنظیم کننده را پیدا کنند که سطح CRMP2 اکثر افراد را بر روی سطح صاف نگه دارد. آنها همچنین می خواهند یک مطالعه بالینی بزرگتر و چندمرکز انجام دهند که اسکیزوفرنی را با سایر اختلالات روانپزشکی مقایسه می کند. تحقیقات آینده شامل طیف وسیع تری از اقوام و گروه های سنی خواهد بود.

 

سه‌ شنبه ٢۷ جولای ۲۰۲۱

(برابر با ۵ مرداد ۱۴۰۰)