کد خبر : 399819 تاریخ : ۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ مرداد - 16:05
کاهش شنوایی دائمی از عوارض شیمی درمانی منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه آلبرتا به شناسایی یک نوع ژنتیک کمک کرده است که خطر کم شنوایی را در کودکان مبتلا به سرطان که با داروی گسترده سیس پلاتین درمان می شوند، افزایش می دهد.

"آمیت باهوسر" استادیار گروه میکروبیولوژی پزشکی و ایمنی شناسی و کرسی تحقیقات کانادا در پزشکی ژنومیک عملکردی، تیم      U of A را رهبری کرد که در این مطالعه بین المللی که در مجله Precision Oncology منتشر شده است، کمک کرد. تیم   Bhavsar یافته های ژنومی این مطالعه را با تحقیقات بیولوژیکی با استفاده از مدل های مبتنی بر سلول تایید کردند.

با پیشرفت های چشمگیر در مراقبت از سرطان کودکان در دهه های اخیر، میزان بقای پنج ساله سرطان کودکان در حال حاضر تقریبا 80 درصد است. اما بسیاری از بازماندگان سرطان در دوران کودکی پس از شیمی درمانی از عوارض جدی سلامتی رنج می برند. کاهش شنوایی دائمی یکی از آنهاست.

کودکان با تومورهای جامد در مغز، کبد و استخوان معمولاً تحت درمان با سیس پلاتین قرار می گیرند ، یک شیمی درمانی بسیار مثر که از دهه 1960 استفاده می شود. آنها نسبت به بزرگسالان در معرض مسمومیت شیمی درمانی هستند - نیمی از کودکان تحت درمان با سیس پلاتین دچار کاهش شنوایی برگشت ناپذیر می شوند.

کاهش شنوایی در کودکان خردسال می تواند تأثیر مخربی بر رشد گفتار، مهارت های روانی اجتماعی و عملکرد تحصیلی داشته باشد و کیفیت زندگی کودکان در هر سنی را تحت تأثیر قرار می دهد.

این مطالعه بین المللی در سال 2015 و با هدایت سازمان اروپایی PanCareLIFE آغاز شد. همکاران بررسی کردند که چگونه تغییرات ژنتیکی در 770 بیمار اطفال در اروپا و کانادا بر پاسخ آنها به سیس پلاتین تأثیر می گذارد. بهاوسار گفت که نزدیک به یک میلیون نوع مورد بررسی قرار گرفت.

در اولین مطالعه "کوهورت" محققان یک نوع ژنتیک در ژن TCERG1L را به همراه چند نوع دیگر شناسایی کردند که به نظر می رسد خطر کاهش شنوایی ناشی از سیس پلاتین را افزایش می دهد. دو مطالعه تکثیر بیشتر - از جمله یکی از بیماران جوان مبتلا به سرطان در کانادا با بررسی این انواع خاص انجام شد. آنها ارتباط بین نوع TCERG1L و کاهش شنوایی را تأیید کردند.

آزمایشگاه باهوسار در سال 2019 به این پروژه پیوست. وی توضیح داد که نقش آن تکرار یافته های آماری در یک آزمایشگاه بود "برای دیدن اینکه آیا منطقی بیولوژیکی برای آنچه آنها در گروه های مختلف دیده اند وجود دارد." تیم U of A ژن TCERG1L را در رده های سلولی انسان دستکاری کرد تا مشخص کند که چگونه بر پاسخ سلول ها به سیس پلاتین تأثیر می گذارد.

یافته های آزمایشگاهی آنها تحقیق همگروهی را تأیید می کند و نتیجه می گیرد که کودکان مبتلا به نوع TCERG1L سه برابر خطر کم شنوایی ناشی از درمان سیس پلاتین را دارند در مقایسه با افرادی که این نوع را ندارند. آنها اولین گروه تحقیقاتی هستند که این ارتباط را برقرار می کنند.

"بهاوسار" گفت: تحقیقات بیشتری لازم است. در مورد ژن TCERG1L كه تنظیم كننده رونویسی است ، مهم است كه سایر ژنهای تنظیم شده توسط TCERG1L مورد بررسی قرار گیرد تا ببینید چه نقشی در كاهش شنوایی ناشی از سیس پلاتین دارند.

امید این است که تحقیقاتی مانند این مطالعه بین المللی منجر به آزمایش های پیش بینی کننده ای شود که به پزشکان امکان می دهد تشخیص دهند کدام بیماران در معرض خطر کم شنوایی در طول یا بعد از درمان سیس پلاتین هستند. باهسار خاطرنشان کرد: این ممکن است تصمیمات درمانی یا دوز را تغییر دهد و حداقل به بیماران و خانواده ها اجازه می دهد تا از قبل در مورد خطرات مطلع شوند.

 

چهارشنبه ٢۸ جولای ۲۰۲۱

(برابر با ۶ مرداد ۱۴۰۰)