کد خبر : 399827 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۸ مرداد - 16:00
آسیب های انتشار اطلاعات غلط درباره کرونا منبع: ساینس الرت / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- مطالعات علمی با روش ضعیف و یافته های نادرست، بحران اطلاعات نادرست کرونا را تشدید می کند که باعث دلسرد شدن واکسیناسیون شده و زندگی را در معرض خطر قرار می دهد.

علاقه شدید عمومی به بحث همه گیر و تفرقه افکنانه در ایالات متحده در مورد چگونگی رسیدگی به آن، انتشار مقالات تحقیق معیوب را از طریق مخالفان واکسن به صورت آنلاین تسهیل می کند و حتی اگر مطالعه پس گرفته شود، خیلی دیر است.

"امرسون بروکینگ" عضو ارشد مقیم آزمایشگاه تحقیقات پزشکی قانونی دیجیتال شورای آتلانتیک که در پی شناسایی و افشای اطلاعات نادرست است، گفت: پس از انتشار مقاله، خسارت قابل جبران نیست.

اطلاعات نادرست در مورد واکسن ها به ویژه در آن زمان خطرناک است که میزان ضبط عکس ها در ایالات متحده کاهش یافته است؛ جایی که مقامات بهداشت می گویند تقریباً همه مرگ های اخیر کرونا در میان کسانی رخ داده است که ایمن سازی نشده اند.

مجله پزشکی Vaccines در اواخر ماه ژوئن مقاله ای با عنوان "ایمنی واکسیناسیون کرونا؛ ما باید در مورد سیاست تجدیدنظر کنیم" منتشر شد. توئیتی از دانشمندان و منتقدان واکسن کرونا "رابرت مالون" که خلاصه این مقاله است، هزاران بازتوییت را به دست آورد.

اما سپس مقاله را پس گرفتند و گفتند که این مقاله حاوی "چندین خطا است که اساساً بر تفسیر یافته ها تأثیر می گذارد".

حداقل چهار عضو هیأت مدیره واکسن ها در نتیجه انتشار این تحقیق استعفا دادند از جمله کیتی ایور، دانشیار و ایمونولوژیست ارشد در دانشگاه آکسفورد موسسه جنر.

ایور که در انتشار آن سهیم نبود گفت: باید تشخیص داده می شد که این مقاله تأثیر زیادی خواهد داشت. اینکه هیچ کس در مجله این موضوع را انتخاب نکرده است؛ خصوصاً برای مجله ای که به واکسن اختصاص دارد بسیار نگران کننده است.

توییت مالون درباره این مقاله دیگر در دسترس نیست، اما فیلم ویلر هفته ها بعد همچنان در فیس بوک ظاهر شد.

" Gateway Pundit "؛ وب سایتی است که مرتباً ادعاهای نادرست را منتشر می کند، در اوایل سال گزارش داد که یک مطالعه دانشگاه استنفورد نشان داده است که ماسک برای کمک به کاهش انتشار کرونا بی اثر و مضر است.

مقاله Gateway Pundit که ده ها هزار بار به عنوان لینک یا تصویر صفحه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است به روز شد و گفت نویسنده این تحقیق با استنفورد ارتباط ندارد، اما در ذکر این عقب نشینی موفق نشد.

برخی از بزرگترین مجلات علمی از جمله The Lancet و New England Journal of Medicine مقالات مربوط به بحران ویروس کرونا را پس گرفته اند و حتی تعداد محدودی از مطالعات نادرست می تواند آسیب های گسترده ای را به صورت آنلاین وارد کند.

 

جمعه ۳۰ جولای ۲۰۲۱

(برابر با ۸ مرداد ۱۴۰۰)