کد خبر : 399828 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۸ مرداد - 20:46
پیوند کرونا با آلزایمر منبع: گلوبال نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان در تلاش اند کشف کنند که چرا برخی از بازماندگان کرونا دچار "مه مغزی" و مشکلات دیگری می شوند که ممکن است ماه ها ادامه داشته باشد و یافته های جدید حاکی از هم پوشانی نگران کننده با بیماری آلزایمر است.

یک مطالعه بر روی افراد مسن در آرژانتین میزان شگفت آور تغییرات شبه زوال عقل در حافظه و تفکر حداقل برای شش ماه پس از یک دوره ویروس کرونا بدون در نظر گرفتن شدت عفونت آنها را نشان داد. محققان دیگر پروتئین های مربوط به آلزایمر را در خون نیویورکی هایی یافتند که کرونا آنها در آغاز علائم مغزی را تحریک می کرد.

کارشناسان تأکید می کنند که تحقیقات بیشتری لازم است و در حال انجام شدن برای تشخیص اینکه آیا کرونا ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر یا سایر مشکلات مغزی را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد یا در نهایت افراد بهبود می یابند.

دکتر "ریچارد هودز" مدیر انستیتوی ملی پیری هشدار داد که این احتمالات واقعی و نگران کننده است، اما خیلی زود است که بدانیم آیا این واقعاً منجر به تغییر شناختی طولانی مدت می شود.

آژانس وی در تحقیقات روز پنجشنبه دخیل نبوده است، اما مطالعه بزرگ خود را برای تلاش برای کشف این موضوع آغاز کرده است.

"هدر اسنایدر" از انجمن آلزایمر موافقت کرد: اگر شما کرونا داشته باشید، این لزوما به معنای تأثیرگذاری شما نیست.

وی افزود: محافظت از مغز در برابر کرونا دلیل دیگری برای واکسیناسیون است.

برخی از اشارات مربوط به این خطر ناشی از مطالعه ای است که حدود 300 نفر را در استان جوجوی آرژانتین ردیابی می کند که ثبت احوال هر کسی را که از نظر ویروس آزمایش می شود، چه علائمی داشته باشد و چه نداشته باشد، نگهداری می کند. محققان ثبت نام افراد 60 سال به بالا را که هیچ سابقه ای از اختلالات مغزی قبل از همه گیری نداشتند، انتخاب کردند و پرسیدند که آیا آنها تحت آزمایش شناختی قرار می گیرند یا خیر.

دکتر "گابریل دو اراوسکوین" از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو که هدایت این مطالعه را بر عهده دارد گفت: بسیار ترسناک است، اگر مجبور باشم آن را صریح بگویم.

بین سه تا شش ماه پس از عفونت ویروس کرونا حدود 20درصد از افراد مسن با حافظه کوتاه مدت مشکل داشتند و 34 درصد دارای نقص عمیق تری بودند، از جمله مشکل در یافتن کلمات و مشکل در حافظه طولانی مدت چیزی که "سندرم شبه دمانس" نامید.

شدت کرونا مشکلات را پیش بینی نمی کند در عوض افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند به طور مداوم از بین می روند. این ضرر اغلب با کرونا موقتی است، اما منطقه بویایی مغز مستقیماً با مناطق حیاتی برای حافظه در ارتباط است و از دست دادن بویایی گاهی اوقات نشانه اولیه بیماریهای دژنراتیو مانند آلزایمر یا پاركینسون است.

این مطالعه به مدت سه سال شرکت کنندگان را ردیابی می کند تا ببیند که چگونه وضعیت آنها خوب است. در حالی که یافته های اولیه بیشتر روی افراد مسن متمرکز بود شواهد دیگری وجود دارد که نشان می دهد مشکلات طولانی مدت در بازماندگان جوانتر کرونا تمرکز بیشتری بر توانایی تمرکز دارند.

محققان دانشگاه "نیویورک لانگون هلث" رویکرد دیگری را در پیش گرفتند و خون بیش از 300 فرد مسن بستری را برای کرونا آزمایش کردند. حدود نیمی از آنها علائم عصبی جدید مانند سردرگمی را به عنوان بخشی از عفونت ویروس کرونا تجربه کرده اند و این مطالعه نشان داد جهش در سطح پروتئین خون مرتبط با التهاب سیستم عصبی، آسیب سلول مغزی و بیماری آلزایمر است.

دکتر "الیزر ماسلیاه" گفت: این نشان می دهد که مغز به آسیب آسیب می زند، اما زمان می برد تا تشخیص دهد که آیا سطح غیر طبیعی واقعاً تغییرات مشابه آلزایمر را نشان می دهد یا یک لغزش موقت است.

وی خاطرنشان كرد: یك پروتئین كه در طول آلزایمر به بیراهه می رود در مغز نیز نقش طبیعی دارد تا از عفونت دفاع كند.

"اسنایدر" گفت: تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که ویروس های خاصی ممکن است در آلزایمر بعدی نقش داشته باشند و "همه گیری مطمئناً فرصتی ناخواسته به ما داد" تا سعی کنیم سرانجام بهتر دلیل آن را درک کنیم.

 

جمعه ۳۰ جولای ۲۰۲۱

(برابر با ۸ مرداد ۱۴۰۰)