کد خبر : 399922 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ مرداد - 11:50
درمان سرطان کبد با امواج رادیویی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان دانشکده پزشکی ویک فارست نشان داده اند که استفاده از درمان هدفمند با استفاده از امواج رادیویی غیر حرارتی برای درمان سرطان کبد (HCC) ، شایع ترین نوع سرطان کبد بی خطر است. این درمان همچنین در بقای کلی مفید است.

"بوریس پاسچه" دکترای زیست شناسی سرطان و مدیر مرکز جامع سرطان وپک فارست باپتیست می گوید:HCC  تقریباً 90 درصد از تمام سرطان های کبد را شامل می شود و میزان بقای فعلی بین 6 تا 20 ماه است. در حال حاضر، گزینه های درمانی محدودی برای بیماران مبتلا به این سرطان پیشرفته کبد وجود دارد.

در این مطالعه محققان از دستگاهی به نام TheraBionic P1 استفاده کردند که توسط Pasche و Alexandre Barbault از TheraBionic GmbH در اتلینگن آلمان اختراع شد و با ارائه میدان های الکترومغناطیسی رادیویی با فرکانس دامنه دار که مخصوص HCC برنامه ریزی شده است، کار می کند.

"پاسچه" گفت که فرکانس های مورد استفاده مخصوص نوع سرطان بیمار است که از طریق بیوپسی تومور یا آزمایش خون مشخص می شود.

Pasche و Barbault فرکانس های رادیویی را برای 15 نوع مختلف سرطان کشف کردند، همان طور که قبلاً در مطالعه ای که در سال 2009 در مجله Experimental & Clinical Cancer Research منتشر شد، گزارش شد.

TheraBionic P1 یک دستگاه دستی است که فرکانس های رادیویی را از طریق آنتن قاشق شکل منتشر می کند که در طول درمان روی زبان بیمار قرار می گیرد و سه بار در روز به مدت یک ساعت برای ارائه سطوح پایین میدان های الکترومغناطیسی رادیویی با فرکانس در سراسر بدن بیمار استفاده می شود.

در مطالعات قبلی، این دستگاه که از FDA در سال 2019 تعیین کننده بود نشان داد که می تواند رشد سلول های سرطانی کبد را در بدن بدون آسیب رساندن به سلول های سالم مسدود کند.

برای مطالعه حاضر، 18 بیمار مبتلا به HCC پیشرفته شرکت کردند و تحت درمان با دستگاه قرار گرفتند. محققان همچنین داده های منتشر شده قبلی را بر روی 41 بیمار از مطالعه مرحله دوم و کنترل های تاریخی آزمایشات بالینی قبلی تجزیه و تحلیل کردند.

پاسچه می گوید: یافته های ما بهبود در بقای کلی بیش از 30 را در بیماران مبتلا به عملکرد خوب کبد و همچنین در افرادی با بیماری شدیدتر نشان می دهد.

محققان همچنین عوارض جانبی را ردیابی کردند و هیچ بیمار به دلیل واکنش های جانبی درمان TheraBionic P1 را متوقف نکرد.

"پاسچه" گفت: ما با این یافته های اولیه تشویق می شویم. مطالعه ما فایده ای در بقای کلی دارد و درمان با عوارض جانبی قابل توجهی همراه نیست.

وی خاطرنشان کرد: این مطالعه به دلیل حجم نمونه کوچک و "سوگیری انتخاب ذاتی در استفاده از داده های کنترل تاریخی" دارای محدودیت های متعددی است.

با این حال، دو آزمایش بالینی اضافی در حال انجام است و توسط ویلیام بلک استوک، رئیس انکولوژی تشعشع در مرکز سرطان جامع باپتیست ویک فارست انجام می شود. یکی مطالعه تک مرکزی برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی دستگاه TheraBionic در ترکیب با Regorafenib داروی شیمی درمانی به عنوان درمان خط دوم است. یک مطالعه تصادفی چندمرکز، دوسوکور که TheraBionic را با دارونما مقایسه می کند، ایمنی و اثربخشی دستگاه را به عنوان درمان خط سوم در درمان HCC پیشرفته ارزیابی می کند.  

 

دوشنبه ٢ آگوست ۲۰۲۱

(برابر با ١١ مرداد ۱۴۰۰)