کد خبر : 409962 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۲ مرداد - 20:21
مشاور عالی رئیس اتاق ایران در گفت‌وگو با نوآوران عنوان کرد: بحرانی شدن وضعیت معیشتی دهک های پایین آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- روزی نیست که برای خرید به بازار و فروشگاه برویم و با قیمت های بالاتر از روز قبل مواجه نشویم.

مگر چه اتفاقی می افتد که طی 24 ساعت این چنین قیمت ها رشد می یابند؟ مگر کدام حقوق و دستمزدها افزایش یافته که مردم باید رقم بالاتری را برای تهیه مایحتاج شان آن هم به طور روزانه بپردازند؟

پاسخ روشن است؛ هیچ منطقی در ورای افزایش قیمت ها وجود ندارد و بر همگان روشن است که بی مسؤولیتی مسؤولان بی درایت چنین وضعیتی را ایجاد کرده است.

نکته قابل توجه این است مهم ترین شعاری که هر دولتی مطرح می کند رفع مشکلات معیشتی مردم است، اما دقیقا همان چیزی که بیشتر شعارش را می دهند کمتر محقق می کنند.

نتیجه این بی تدبیری ها اکنون به شکل فقر در زندگی اکثر مردم ایران خود را نشان داده است و بی اعتمادی گسترده افکار عمومی نسبت به مسؤولان را رقم زده است.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا پرداختیم.

پورفلاح طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: شرایط کشور اکنون به گونه ای است که در بسیاری از زمینه ها با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. در این میان مسائل اقتصادی بیش از سایر حوزه ها برجسته به نظر می رسند؛ چرا که بیش از هر حوزه دیگری بر معیشت مردم و زندگی شان تاثیر خواهند داشت. به تناسب این اهمیت بالای اقتصاد در زندگی مردم باید شاهد توجه بیشتر مسؤولان به این بخش باشیم؛ در حالی که در بسیاری از دولت ها دقیقا با بی کفایتی مدیران اقتصادی و سوء تدبیر آن ها در پیشبرد امور اقتصادی کشور مواجه بودیم.

وی افزود: معیشت مردم شوخی نیست و مسؤولان نباید این امر مهم را مورد بی توجهی قرار دهند. بی اعتنایی به مشکلات معیشتی مردم تبعات سوئی همچون بی اعتمادی و ناامیدی در سطح جامعه به دنبال دارد. هر گونه رفتاری که از مسؤولان سر می زند تاثیرات مستقیمی بر زندگی اقتصادی مردم دارد و به همین دلیل نیز بارها تاکید کرده ایم که در این راستا دولت ها از مدیران با کفایت و مدبر استفاده کنند.

این مشاور عالی رئیس اتاق ایران گفت: معمولاً دولت ها در دوره نخست فعالیت شان به خوبی فعالیت می کنند و اقداماتی جهت کاهش مشکلات مردم و ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی انجام می دهند، اما در دوره بعد که مردم برای 4 سال دوم به آن ها اعتماد می کنند آن چنان که باید اقداماتی در جهت رفع مشکلات مردم انجام نمی دهند. به همین دلیل مردم از آن ها ناامید می شوند. دقیقا همین اتفاق در دولت روحانی افتاد. در دوره نخست که دولت یازدهم محسوب می شد سیاستگذاری ها به گونه ای بود که ثبات اقتصادی ایجاد شد. تورم کنترل شد و مردم تا حدی طعم خوش رفاه را در سایه آرامش اقتصادی چشیدند، اما در دولت دوازدهم سیاستگذاری ها بسیار قابل نقد بود و اغراق نکرده ایم اگر بگوییم که اصلا قابل دفاع نبود و مشکلات بسیاری را ایجاد کرد.

پورفلاح با تأکید بر این که وظیفه مسؤولان است که مشکلات مردم را رفع کنند، ابراز داشت: در کشور ما نه تنها مسؤولان مشکلات مردم را رفع نمی کنند بلکه در بخی موارد خود موجب بروز مشکلات جدی تر برای مردم می شوند. به عنوان نمونه می وان به تصمیمات نسنجیده و کارشناسی نشده اقتصادی دولت دوازدهم اشاره کرد که اوضاع را بحرانی کرد و مردم به نان شب نیز محتاج شدند. نمی توان به سادگی از مشکلات اقتصادی مردم عبور کرد و با بی توجهی به آن ها از بار مسؤولیت خود کاست. این وظیفه مسؤولان است که اقتصاد را ساماندهی کنند و کمترین فشار بر مردم تحمیل شود، اما متاسفانه برخی مسؤولان به این رسالت شان آگاه نیستند و یا این که اراده ای برای حل مشکلات ندارند. در هر دو حالت دود این نابخری به چشم مردم می رود و آن ها قربانی می شوند.

وی با ابراز تأسف از افزایش شکاف طبقاتی میان دهک های مختلف جامعه مطرح کرد: در حال حاضر اقشار آسیب پذیر روز به روز فقیرتر می شوند و مشکلات بیشتر می گردد. تورم بالا نیز شرایط سختی را برای آن ها رقم زده است که باید اذعان داشت علت بروز این بحران کنونی که در اقتصاد شاهدش هستیم نوع عملکرد مسؤولان است که همه می دانیم با بی تدبیری و بی کفایتی همراه بوده است.