کد خبر : 409983 تاریخ : ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۳ مرداد - 15:44
چگونه ترس بر انتقال ویروس کرونا تأثیر می گذارد؟ منبع: یورونیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاینیک مدل ریاضی جدید برای پیش بینی شیوع بیماری های عفونی شامل ترس هم از بیماری و هم از واکسن برای درک بهتر اینکه چگونه همه گیری ها می توانند در موج های متعدد عفونت ها رخ دهند مانند مواردی که با کرونا مشاهده می کنیم.

رفتارهای انسانی مانند فاصله گذاری اجتماعی (که مانع از گسترش می شود) و امتناع از واکسن (که باعث ترویج آن می شود) پویایی همه گیری ها را برای قرن ها شکل داده است. با این حال، مدل های سنتی اپیدمی به طور چشمگیری رفتارهای انسانی و ترس هایی را که باعث ایجاد آن می شوند نادیده گرفته اند.

"جاشوا اپستاین" استاد اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جهانیNYU ، مدیر موسسه آزمایشگاه مدل سازی مبتنی بر عامل NYU  و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: احساسات مانند ترس می تواند بر رفتار منطقی غلبه کند و تغییرات رفتاری غیر سازنده را ایجاد کند. ترس از یک بیماری مسری می تواند نحوه رفتار افراد مستعد را تغییر دهد؛ آنها ممکن است برای محافظت از خود اقدامی انجام دهند، اما با از بین رفتن ترس آنها را زودتر از موعد ترک می کنند.

به عنوان مثال ترس از ابتلا به ویروسی مانند کرونا می تواند باعث شود افراد سالم در خانه خود را منزوی کرده یا از ماسک استفاده کنند و از گسترش جلوگیری کند، اما از آنجا که میزان شیوع کاهش می یابد، ترس می تواند از بین برود مردم را مجبور می کند که خیلی زود انزوا یا ماسک را کنار بگذارند، در حالی که هنوز تعداد زیادی از افراد آلوده در گردش هستند. این سوخت به شکل افراد مستعد را روی توده می ریزد و موج جدیدی منفجر می شود.

به همین ترتیب، ترس از کرونا میلیون ها نفر را به واکسیناسیون برانگیخته است. اما با مهار گسترش واکسن ها و به همراه آن ترس از بیماری، مردم ممکن است از واکسن بیشتر از عفونت بترسند و واکسیناسیون را کنار بگذارند و دوباره باعث احیای بیماری شود.

برای اولین بار مدل "سرایت سه گانه" این پویایی روانی را با پویایی بیماری مرتبط می کند و مکانیسم های رفتاری جدیدی را برای ماندگاری همه گیر و امواج متوالی عفونت کشف می کند.

"اپشتاین" می گوید: اگر ترس از کرونا بیش از ترس از واکسن باشد ، ممکن است باعث واکسیناسیون شود و بنابراین ویروس را سرکوب می کند، روندی که ما در بهار امسال در ایالات متحده شاهد آن بودیم و میلیون ها آمریکایی واکسینه شدند و موارد کاهش یافت. اما اگر مردم فکر می کنند واکسن ترسناکتر از بیماری است چه در مورد جدی بودن کرونا شک کنند و چه به دلیل ترس های بی اساس از واکسن که با اطلاعات غلط تغذیه می شود مدل ما نشان می دهد که مردم از واکسن اجتناب می کنند و یک چرخه جدید بیماری می تواند رشد کند. ما شاهد اجرای این بازی در زمان واقعی در مناطقی هستیم که میزان واکسیناسیون کمتری دارد، جایی که نوع دلتا به سرعت در حال گسترش است و موارد در حال افزایش است.

مدل ریاضی ایجاد شده توسط اپستین و همکارانش عوامل رفتاری مانند نسبت جمعیتی که از بیماری یا واکسن می ترسند و اینکه چگونه عوارض جانبی ناشی از واکسیناسیون علاوه بر در نظر گرفتن میزان انتقال بیماری، درصد جمعیت واکسینه شده و میزان واکسیناسیون می تواند باعث ایجاد ترس شود.

علوم اعصاب نشان می دهد که ترس خود می تواند مسری باشد، اما ترس نیز محو یا پوسیده می شود. در مدل ما افراد ممکن است بر ترس خود از بیماری و واکسن غلبه کنند چه با گذشت زمان، هنگامی که شیوع بیماری کاهش می یابد یا از تعامل با دیگران که از این بیماری بهبود یافته اند.

"اپشتاین" گفت: کرونا یا واکسن دریافت کرده و حداقل عوارض جانبی را داشته است. این مدل نشان می دهد که این دو ترس به گونه ای تکامل یافته و با یکدیگر تعامل دارند که رفتار فاصله اجتماعی ، جذب واکسن و آرامش این رفتارها را شکل می دهد. این پویایی ها به نوبه خود می توانند انتقال بیماری را تقویت یا سرکوب کنند که بر رفتار تأثیر می گذارد ، باعث ایجاد مجدد بیماری و امواج متعدد می شود. 

 

چهارشنبه ۴ آگوست ۲۰۲۱

(برابر با ١٣ مرداد ۱۴۰۰)