کد خبر : 450497 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۹ شهريور - 21:19
هادی حق شناس در گفت و گو با نوآوران تأکید کرد: جلوگیری از افزایش تورم با کاهش کسری بودجه آرزو قادری روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- تورم در اقتصاد کشور ما همواره وجود داشته و متأسفانه مسیری رو به رشد داشته است. به جای این که شاهد رشد اقتصاد در بخش های مهم و پیشرو باشیم با رشد تورم و گرانی ها مواجه ایم.
همین امر موجب شده تا نتوانیم مسیر توسعه و حرکت رو به جلو را طی کنیم و همیشه اصطلاحا درجا می زنیم.
از دیگر سو کسری بودجه نیز همواره گریبانگیر اقتصاد ایران بوده است و در دوره های مختلف به میزانی متفاوت شاهد کسری بودجه بودیم.
در حال حاضر این کسری بیش از گذشته خودنمایی می کنند و مشکلاتی همچون افزایش تورم را ایجاد کرده است.
برای این که تورم کاهش یابد باید مشکل کسری بودجه را حل کنیم.
در همین خصوص به گفت و گو با هادی حق شناس، استاندار گلستان، نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه پرداختیم.
حق شناس در گفت و گو با خبرنگار نوآوران گفت: در شرایطی سختی به سر می بریم که از یک سو تحریم های خارجی کشور را در شرایط بدی قرار داده اند و از دیگر سو نیز اقتصاد داخلی با بحران مواجه است. دولت قبل نتوانست به خوبی رسالت هایش در زمینه اقتصادی و اداره این حوزه بسیار مهم را انجام دهد و به همین دلیل نیز با مشکلات بسیاری مواجه شدیم. مشکلاتی که شاید اگر دولتی توانمندتر روی کار بود اصلاً ایجاد نمی شد یا این که تا این اندازه حاد و بحرانی نمی شد. از این رو باید تأکید کنیم که دولتمردان در کاهش مشکلات اقتصادی و تقویت اقتصاد داخلی تأثیرات بسیار مهمی دارند.
وی ادامه داد: مشکلاتی که اکنون در اقتصاد کشورمان شاهدش هستیم بی سابقه بوده است و هیچ گاه وجود نداشته اند. اتفاقات تلخ کنونی تا حد زیادی زندگی و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده اند. امروزه مردم ما در بسیاری از زمینه ها همچون تأمین خوراک و پوشاک و مسکن که از جمله نیازهای اولیه و ضروری زندگی است با مشکل مواجه اند برای نمونه می توان می توان به مسکن اشاره کرد که باید حداقل دو سوم درآمد خانوار صرف پرداخت اجاره بها شود. در زمینه خوراک نیز باید گفت اوضاع کاملاً بحرانی است و گرانی های مکرر موجب شده اند تا سفره های خانوارها کوچک تر شوند و بسیاری از محصولات را از سبد نیازهای ماهیانه شان کم کنند.
این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به نرسیدن حقوق دریافتی افراد تا پایان ماه اظهار داشت: در حال حاضر حقوق و دستمزدها نهایتاً تا نیمه ماه می تواند نیازهای مردم را رفع کند و برای تأمین هزینه های نیمه دوم ماه، افراد با مشکلات بسیاری مواجه خواهند بود. حتی در بسیاری از خانواده ها همه اعضا کار می کنند تا بتوانند با فعالیت اقتصادی و کسب درآمد زندگی را بگذرانند. شرایط سختی حاکم شده است و کرونا نیز وضعیت را دشوارتر ساخت؛ چرا که رکودی که ایجاد شده هم در مشاغل آزاد و هم در سایر حوزه های اقتصادی، مشکلاتی را ایجاد کرده است.
حق شناس مهم ترین مطالبه مردم از دولت جدید را رفع مشکلاتی همچون گرانی و تورم دانست و افزود: تا زمانی که کسری بودجه در کشورمان وجود داشته باشد باید منتظر تورم نیز باشیم و قیمت ها همچنان رو به جهش خواهند بود. اگر دولت می خواهد مانع از تورم های بدون دلیل و بی منطق شود باید کسری بودجه را کاهش دهد و اجازه ندهد که این رویه تداوم یابد. زمانی می توانیم تورم را کنترل کنیم که کسری بودجه کاهش یابد. متأسفانه سیستم اشتباه بودجه ریزی در کشور موجب شده تا دولت ها همواره بر درآمدهای نفتی تکیه کنند و اکنون که تحریم ها شرایط صادرات نفت را دشوار ساخته است این چنین با کسری بودجه مواجه می شویم و به بیان دیگر بستری برای افزایش تورم فراهم می گردد.
وی تأکید کرد: اگر دولت واقعا قصد دارد مشکلات مردم را کاهش دهد باید ابتدا اقتصاد داخلی را تقویت کند و کسری بودجه را به حداقل برساند تا علت اصلی جهش قیمت ها و افزایش تورم از میان برداشته شود.
این تحلیلگر اقتصادی افزود: یکی از مهم ترین اقداماتی که در زمینه کاهش کسری بودجه می توان انجام داد کوچک کردن دولت از مسیر اصولی است که این امر مستلزم کاهش بخش های موازی کاری در دولت است. باید کارکرد و وظیفه هر بخش مشخص شود و دستگاه ها فعالیت موازی با هم نداشته باشند. باید دولت از هزینه ها بکاهد تا بتواند جلوی کسری بودجه را بگیرد و در نهایت تورم کمتری رخ دهد.
حق شناس همچنین به فرارهای مالیاتی گسترده که در کشورمان اتفاق می افتاد اشاره و عنوان کرد: یکی از مهم ترین راه ها برای کاهش کسری بودجه شناسایی فراریان مالیاتی است که بخش عمده ای از کسری بودجه به دلیل تخلف آن هاست. بنابراین برای جلوگیری از کسری بودجه باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.