کد خبر : 450771 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ شهريور - 16:15
سیگار کشیدن شدت عفونت کرونا را افزایش می دهد منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان دلیل بالقوه ای را برای تعداد کمتر موارد ابتلا به COVID در میان افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری شناسایی کرده اند، حتی در شرایطی که گزارش های دیگر نشان می دهد سیگار کشیدن شدت بیماری را افزایش می دهد.

محققان دو دارو را شناسایی کرده اند که تأثیر مواد شیمیایی موجود در دود سیگار را برای اتصال به گیرنده در سلول های پستانداران که مانع تولید پروتئین های ACE2 می شود شبیه سازی کرده است، فرآیندی که به نظر می رسد توانایی ورود ویرو سکرونا به سلول را کاهش می دهد.

در مورد کشیدن سیگار و کرونا یک تناقض وجود دارد. سیگار کشیدن فعال با افزایش شدت بیماری همراه است، اما در عین حال بسیاری از گزارشها تعداد کمتر از موارد COVID را در بین افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری نشان داده اند.

"کیجی تانیموتو" از مؤسسه تحقیقاتی بیولوژی و پزشکی تابشی دانشگاه هیروشیما می گوید: چیز عجیبی در اینجا در حال رخ دادن بود، اما ما چند ایده در مورد چگونگی تقلب در مورد برخی از مکانیسم های موجود در کار داشتیم.

"تانیموتو" افزود: ما باید بر وجود شواهد قوی که نشان می دهد سیگار کشیدن شدت کرونا را افزایش می دهد، تاکید کنیم، اما مکانیزمی که ما در اینجا کشف کردیم به عنوان یک ابزار بالقوه برای مبارزه با عفونت های کرونا ارزش تحقیق بیشتری دارد.

مشخص است که دود سیگار حاوی هیدروکربن های معطر چند حلقه ای (PAH) است. اینها می توانند به گیرنده های هیدروکربنی آریل (AHRs) متصل شده و فعال شوند. گیرنده هر ساختاری از سطح یا داخل سلول است که برای دریافت و اتصال به یک ماده خاص شکل گرفته است.

AHR ها نوعی گیرنده در داخل سلول های پستانداران هستند که به نوبه خود یک عامل رونویسی هستند چیزی که می تواند طیف وسیعی از فعالیت های سلولی را از طریق توانایی خود در افزایش یا کاهش بیان ژن های خاص ایجاد کند.

با آگاهی از رابطه بین PAH ها و AHR ها محققان می خواستند تأثیر داروهایی را که AHR را فعال می کنند بر بیان ژن هایی که تولید پروتئین ACE2 را کنترل می کنند پروتئین گیرنده بدنام در سطح بسیاری از انواع سلول ها که شبیه یک سلول عمل می کند، بررسی کنند. قفلی که ویروس کرونا قادر به انتخاب آن است. پس از اتصال ویروس به پروتئین ACE2می تواند وارد سلول شده و آن را آلوده کند.

ابتدا دانشمندان رده های سلولی مختلفی را برای بررسی سطح بیان ژن ACE2 مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که سلول هایی که از حفره دهان، ریه و کبد سرچشمه می گیرند بالاترین بیان ACE2 را دارند.

این سلول های دارای بیان ACE2 بالا سپس به مدت 24 ساعت تحت دوزهای مختلف عصاره دود سیگار (CSE) قرار گرفتند. پس از این میزان بیان ژن CYP1A1 که توسط CSE قابل القا است، مورد بررسی قرار گرفت. درمان CSE باعث افزایش بیان ژن CYP1A1 در سلولهای کبد و ریه به صورت وابسته به دوز شده بود. هر چه دوز بیشتر باشد، اثر بیشتر می شود. با این حال این تأثیر در سلولهای حفره دهان به همان اندازه مشهود نبود. به عبارت دیگر فعالیت بیشتر CYP1A1تولید کمتر گیرنده های ACE2مسیری که ویروس قادر به ورود به سلول ها است.

به منظور توضیح این که چرا این امر در حضور دود سیگار اتفاق می افتد، سپس از تجزیه و تحلیل توالی RNA برای بررسی جامع تر آنچه در بیان ژن اتفاق می افتد استفاده کردند. آنها دریافتند که CSE بیان ژنهای مربوط به تعدادی از فرایندهای سیگنالینگ کلیدی درون سلول را که توسط AHR تنظیم می شوند افزایش می دهد.

برای مشاهده مستقیم تر این مکانیسم که AHR بر بیان ACE2 عمل می کند، تأثیر دو دارو که می تواند AHR را فعال کند بر روی سلول های کبد مورد بررسی قرار گرفت.

داده های توالی RNA نشان می دهد که ژن CYP1A1 به شدت در سلول های کبدی توسط این فعال کننده های AHR القا می شود و بیان ژن ACE2 به شدت متوقف می شود، دوباره به شیوه ای وابسته به دوز.

به عبارت دیگر، عصاره دود سیگار و این دو دارو که همگی به عنوان فعال کننده AHR عمل می کنند قادرند بیان ACE2 را در سلول های پستانداران سرکوب کنند و با این کار، توانایی ویروس کرونا را کاهش دهند.

 

دوشنبه ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱

(برابر با ۲۲ شهریور ۱۴۰۰)