کد خبر : 450801 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ شهريور - 16:37
علت سکته مغزی نوزادان چیست؟ منبع: ساینس الرت / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- دانشمندان علت مهمی از سکته مغزی را در رحم یا درست بعد از تولد کشف کرده اند که راه را برای درمان های جدید هموار می کند.

این تحقیقات نشان داد که تعداد کمی از پلاکت ها (سلول های خونی کوچک که به لخته شدن کمک می کند) در نوزادان چه در رحم و چه در نوزادان می تواند باعث خونریزی در مغز شود. این نوع خونریزی ها می تواند منجر به سکته های کشنده یا بیماری های عصبی دائمی مانند فلج مغزی شود.

این تحقیق که توسط دکتر آلیسون فارلی و دکتر سمیر طائودی در Blood منتشر شده است نشان داد که پلاکت ها نقش مهمی در مغز جنین و نوزادان در مدل های پیش بالینی ایفا می کنند.

پلاکت ها سلول های کوچک خونی هستند که به لخته شدن خون کمک می کنند. به طور معمول، پلاکت ها با جمع شدن و تشکیل پلاک هایی برای آسیب به عروق خونی مانند بریدگی یا سایش از خونریزی جلوگیری می کنند و از دست دادن خون را محدود می کنند.

"ترومبوسیتوپنی" کاهش پلاکت ها است که می تواند باعث شود خونریزی بیش از حد در صورت آسیب به عروق خونی رخ دهد.

دکتر "فارلی" گفت که ترومبوسیتوپنی ممکن است در طول رشد جنین رخ دهد، اما پیامدهای آن به خوبی مطالعه نشده است.

او گفت: ما ارتباط واضحی بین پلاکت های کم و خونریزی مغزی را مشخص کردیم. ما همچنین نشان دادیم که زمان وقوع ترومبوسیتوپنی، ناحیه ای از مغز را مشخص می کند که خونریزی در آن رخ می دهد.

دکتر "فارلی" گفت که این تحقیق اولین قدم برای شناسایی درمان های جدید برای جلوگیری از این سکته ها بود.

او می گوید: قبلا تصور می شد که پلاکت ها در مراحل اولیه رشد مورد نیاز نیستند، اما این تحقیقات ثابت می کند که پلاکت ها نقش مهمی در این مدت ایفا می کنند.

ما در حال تلاش برای درک دقیق زمان رشد پلاکت ها هستیم، بنابراین می توانیم این وضعیت را در دوران بارداری کنترل و درمان کنیم.

دکتر "تائودی" در این خصوص گفت: هنوز چیزهای زیادی برای کشف ترومبوسیتوپنی در جنین و نوزادان وجود دارد. ما می دانیم که چگونه تعداد کم پلاکت ها را در بزرگسالان درمان کنیم، اما هنوز مطمئن نیستیم که این درمان ها برای نوزادان چقدر مثمر است و این همان چیزی است که ما امیدواریم در مطالعات آینده خود به آن بپردازیم. انتقال پلاکت به جنین آزمایش شده است اما مزایای آن این روش بسیار تهاجمی هنوز مشخص نیست. گام بعدی ما این است که پنجره مطلوب برای زمانی که درمان در دوران بارداری باید انجام شود را برای جلوگیری از این سکته ها شناسایی کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که این کشف منجر به بهبود غربالگری و درمان در دوران بارداری و اندکی پس از تولد شود. سوالی که ما در حال حاضر به دنبال پاسخ آن هستیم این است که قبل از اینکه مشکلی داشته باشید، پلاکت ها چقدر باید به آن برسند. در حال حاضر ما نمی دانیم که شمارش پلاکت برای نوزادان یا نوزادان متولد نشده چقدر است، بنابراین این یک جنبه مهم برای ماست که قبل از اینکه بتوانیم این بیماری را درمان کنیم، درک کنیم. با درک علت این سکته ها امیدواریم راه هایی برای جلوگیری از بیماری های عصبی مانند فلج مغزی پیدا کنیم.

 

سه شنبه ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱

(برابر با ۲۳ شهریور ۱۴۰۰)