کد خبر : 450803 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ شهريور - 19:26
تشخیص علائم زوال عقل از طریق خون منبع: گلوبال نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- دانشمندان ژاپنی ترکیبات متابولیک موجود در خون را که با زوال عقل مرتبط هستند، شناسایی کرده اند.

این مطالعه نشان داد که سطح 33 متابولیت در بیماران مبتلا به زوال عقل در مقایسه با افراد مسن بدون شرایط بهداشتی متفاوت است. یافته های آن ها که این هفته در PNAS منتشر شد، می تواند روزی به تشخیص و درمان زوال عقل کمک کند.

دکتر "تاکایوکی ترویا" که در واحد سلول G0 در دانشگاه فارغ التحصیلان موسسه علم و فناوری اوکیناوا (OIST) کار می کند می گوید: متابولیت ها مواد شیمیایی هستند که توسط واکنش های شیمیایی حیاتی تولید می شوند. بدن ما به طور معمول این سطوح را در تعادل نگه می دارد، اما با افزایش سن و در صورت بروز بیماری هایی مانند زوال عقل این سطوح می تواند نوسان کرده و تغییر کند.

زوال عقل تنها یک بیماری نیست، بلکه یک اصطلاح عمومی است که مجموعه ای از علائم را توصیف می کند از جمله کاهش آهسته اما معمولاً غیرقابل برگشت توانایی یادآوری، فکر کردن، تصمیم گیری یا انجام فعالیت های روزانه. در میان همه بیماری های مرتبط با پیری، زوال عقل نه تنها برای بیماران و خانواده آنها بلکه برای کل جامعه یکی از جدی ترین بیماری هاست، به طوری که تخمین زده می شود 55 میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری زندگی می کنند.

در حالی که دانشمندان می دانند که زوال عقل در اثر آسیب به اعصاب ایجاد می شود، علت دقیق این آسیب و روش های تشخیص و درمان آن هنوز مبهم است.

در این مطالعه تیم تحقیق نمونه های خون جمع آوری شده از هشت بیمار مبتلا به زوال عقل و همچنین هشت سالمند سالم را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. آنها همچنین نمونه هایی از هشت جوان سالم را جمع آوری کردند تا از آنها به عنوان مرجع استفاده کنند. بر خلاف اکثر مطالعاتی که متابولیت های خون را تجزیه و تحلیل می کردند، این تحقیق شامل ترکیباتی بود که در گلبول های قرمز یافت می شد.

دکتر "تاکایوکی ترویا" توضیح می دهد: کنترل سلول های خونی دشوار است زیرا در صورت عدم درمان حتی برای مدت کوتاهی دچار تغییرات متابولیکی می شوند. با این حال، تیم تحقیق به تازگی راهی برای تثبیت متابولیت ها در گلبول های قرمز خونی ایجاد کرده است و به آنها اجازه می دهد برای اولین بار رابطه بین فعالیت گلبول های قرمز خون و زوال عقل را بررسی کنند.

دانشمندان سطح 124 متابولیت مختلف را در خون کامل اندازه گیری کردند و دریافتند که 33 متابولیت که به 5 زیر گروه مختلف تقسیم شده اند با زوال عقل ارتباط دارند. هفت مورد از این ترکیبات در بیماران مبتلا به زوال عقل افزایش یافت در حالی که 26 مورد از این ترکیبات کاهش سطح را نشان دادند.

پروفسور "میتسوهیرو یاناگیدا" سرپرست واحد سلول G0 در OIST می گوید: شناسایی این ترکیبات به این معنی است که ما یک قدم به توانایی تشخیص مولکولی زوال عقل نزدیک شده ایم.

هفت متابولیت که میزان افزایش را در بیماران مبتلا به زوال عقل نشان دادند در پلاسمای خون یافت شدند و متعلق به زیر گروه A متابولیت ها بودند. نکته مهم این است که برخی از این ترکیبات دارای اثرات سمی بر سیستم عصبی مرکزی هستند.

پروفسور "یاناگیدا" می گوید: هنوز برای گفتن هنوز زود است، اما می تواند علت مکانیکی احتمالی زوال عقل را نشان دهد زیرا این ترکیبات ممکن است منجر به اختلال در مغز شود.

تیم تحقیقاتی قصد دارد این ایده را در مراحل بعدی تحقیقات خود آزمایش کند و ببیند آیا افزایش این متابولیت ها می تواند باعث ایجاد زوال عقل در مدل های حیوانی مانند موش ها شود.

26 ترکیب باقیمانده که در بیماران مبتلا به زوال عقل در مقایسه با افراد مسن سالم کاهش یافت متعلق به چهار زیر گروه متابولیت دیگر بود.

شش متابولیت که در بیماران مبتلا به زوال عقل کاهش یافته بود، به دلیل ساختار مشابه آنها در زیر گروه B طبقه بندی شدند. این ترکیبات متابولیک آنتی اکسیدان هایی هستند که با کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مولکول های ناپایدار ناشی از واکنش های شیمیایی در سلول ها از سلول ها و بافت ها محافظت می کنند. محققان دریافتند که این ترکیبات آنتی اکسیدانی حاصل از غذا در گلبول های قرمز خون افراد مسن بسیار زیاد است.

اکسیژن اما همچنین متابولیت های مهمی که از سیستم عصبی در برابر آسیب محافظت می کند.

زیر گروه های باقیمانده حاوی ترکیباتی هستند که محققان معتقدند در تأمین مواد مغذی، حفظ ذخایر انرژی و محافظت از نورون ها در برابر آسیب نقش دارند.

در آینده ما امیدواریم که برخی از مطالعات مداخله ای را آغاز کنیم یا با تکمیل بیماران مبتلا به زوال عقل با ترکیبات متابولیک در زیر گروه های BE یا با مهار نوروتوکسین ها از زیر گروه A تا ببینیم آیا این می تواند کند، جلوگیری یا حتی معکوس شود یا خیر.

 

سه شنبه ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱

(برابر با ۲۳ شهریور ۱۴۰۰)