کد خبر : 450861 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۲۷ شهريور - 12:47
نخستین جلسه هماهنگی راهداری زمستانی ۱۴۰۰ برگزار شد با هدف تعامل و هماهنگی سراسری ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها در خصوص اجرای طرح راهداری زمستانی ، نشست ویدئو کنفرانسی با حضور معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مدیران کل و معاونان راهداری ادارات کل استانها برگزار شد .

نوآوران آنلاین- به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، رضا اکبری معاون راهداری این سازمان با تقدیر از خدمات رسانی حوزه راهداری در سال گذشته در خصوص اجرای اقدامات و وظایف این حوزه در ایام سرد سال به ویژه در استانهای دارای بارش ، گفت :
چنین جلسات و‌ نشستهای تخصصی با رویکرد بررسی و آسیب شناسی مشکلات اجرایی طرح راهداری زمستانی در سنوات گذشته از الان برگزار خواهد شد تا بتوانیم با تجمیع برنامه ریزی ها و استفاده بهینه از سامانه های موجود در حوزه راهداری ، بهترین نتایج اجرایی را در سال جاری داشته باشیم .
اکبری همچنین به ابلاغ اعتبارات لازم به زودی به استانها اشاره کرد و خاطر نشان ساخت :
در حال حاضر سامانه های متعددی در حوزه های تخصصی راهداری وجود دارد که با توجه به اطلاعات گردآوری شده از طریق این سامانه و به روز رسانی بانک اطلاعاتی آنها می توانیم با شناسایی مشکلات ، نسبت به برنامه ریزی و اتخاذ راهکارهای رفع این موانع و مشکلات اقدام کنیم .
معاون راهداری سازمان راهداری و‌حمل و نقل جاده ای همچنین اظهار داشت :
سامانه pms به عنوان بانک اطلاعات رویه راهها ، سامانه bms به عنوان بانک اطلاعات پلها ، سامانه ۱۴۱ و rms به عنوان بانک اطلاعات حوادث جاده ای ، بانک اطلاعات فعالیتهای روزانه راهداری و پروژه های راهداری ، همچنین سامانه cmms به عنوان بانک اطلاعات ماشین آلات راهداری ، سامانه cms جهت رصد نقطه ای ماشین آلات راهداری و بانک اطلاعات حریم راهها از مهمترین ابزارهای دریافت اطلاعات و بررسی مشکلات موجود ودر نهایت برنامه ریزی و مدیریت اجرایی است.
اکبری به هزینه های بخشهای مختلف راهداری اشاره کرد و با توجه به کمبود اعتبارات این حوزه ، بر لزوم مدیریت منابع و استفاده بهینه از امکانات در راستای اجرای فعالیتهای راهداری جاری و‌دوره ای در ایام اجرای طرح راهداری زمستانی امسال تاکید کرد و گفت :
آماده سازی و تجهیز راهدارخانه های ثابت و سیار ، آماده سازی ماشین آلات راهداری زمستانی ، اجاره ماشین آلات مورد نیاز ، هماهنگی های درون استانی با مدیریت بحران و دستگاههای خدماتی و امدادی ، تشکیل قرارگاه راهداری زمستانی در ستاد مرکزی و استانها ، تهیه البسه زمستانی راهداری ، تهیه شن و نمک مصرفی در انبارها ، تعیین جایگاه جانشینی و کشیک زمستانی ، و توسعه استفاده از سامانه های پیش بینی هوا از جمله مهمترین اقدامات پیش رو بر اساس دستورالعمل راهداری زمستانی است .
وی خاطر نشان کرد :
به روز رسانی اطلاعات در سامانه ها ، تجهیز گشتهای راهداری به امکانات ضروری ، برگزاری مانور مشترک با دستگاههای امدادی ، برگزاری مانور عملیاتی در یک محور و برگزاری جلسات استانهای همجواربا یکدیگر در سایر اقدامات لازم نیز از مهمترین محورها و‌سرفصلهای اجرایی طرح امسال است .
در ادامه این نشست تخصصی معاون راهداری سازمان راهداری و‌حمل و نقل جاده ای ، به استانهای حلقه اول ( راههای شریانی ) و محورهای حلقه اول ( راههای شریانی ) و همچنین راههای منتهی به تهران به عنوان اولویت اجرایی طرح راهداری زمستانی اشاره کرد و افزود : در استانها نیز ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به این الگو ، نسبت به شناسایی شهرستانهای حلقه اول ، محورهای حلقه اول و‌راههای منتهی به مرکز استان اقدام کنند به ویژه شهرستانهایی که بارش بیشتری برایشان پیش بینی شده است،امکانات از شهرستانهای کم بارش برای این شهرستانها بسیج شود .
اکبری بر لزوم پیش بینی دقیق وضعیت هواشناسی محور به محورو استقرار اکیپهای برفروبی در یک سری نقاط گلوگاهی برفگیر در جاده ها تاکید کرد و گفت :
با توجه به تقویم راهداری زمستانی سال جاری که به زودی به استانها ابلاغ می شود ،اقدام لازم صورت گیرد . همچنین توجه ویژه به نقشه های راهنمای تخصصی در بخشهای مختلف بسیار حائز اهمیت است این در حالی است که آموزش آرایش برف روبی به ویژه در آزادراهها و در زمان بارشها ، باید مورد توجه قرار گیرد .
معاون راهداری سازمان راهداری و نقل جاده ای همچنین خاطر نشان کرد :
امسال نیز همانند سال گذشته قرارگاه راهداری زمستانی را با توجه به سیاستهای اجرایی، شرح وظایف و‌دستورالعملهای لازم خواهیم داشت و با توجه به برگزاری جلسات هماهنگی و آمادگی راهداری زمستانی با آمادگی کافی و لازم در ستاد و استانها امید می رود راهداری زمستانی موفق انجام شود .

راهداری زمستانی امسال ، مردم محور است

در ادامه این نشست تخصصی ، مهران قربانی مشاور ریاست سازمان با اشاره به اجرای سیاستهای مطلوب اجرایی در طرح راهداری زمستانی اظهار داشت :
نجربه نشان داده است علی رغم نشستها و جلسات هماهنگی و اعلام آمادگی بخش راهداری کل کشور ، همواره چندین شبانه روز سخت و غیر منتظره پیش روی مااست که باید با رویکرد تحول گرایانه نسبت به اجرا وظایف راهداری زمستانی اقدام کنید که در این مواقع بحرانی غافلگیر نشویم .
وی به انتظار جامعه از ما در اجرای موفق و‌مستمر امور راهداری حتی در مواقع بحران و‌پیک بارشها اشاره کرد و‌افزود :
اولویت همواره بازگشایی مسیرها است مگر زمانهایی که جان کاربر و خود راهدار در خطر باشد که در این مواقع جاده بسته اعلام می شود .
وی بر لزوم اجرای مدیریت عملیات در طرح راهداری زمستانی تاکید کرد و خاطر نشان کرد :
سر صحنه و زمان بروز بحران در بارشهای شدید ، به هنگام و مناسب باید مدیریتها را انجام دهیم . در این راستا تعیین مدیر عملیاتی برای هر محور و تعامل با شرکتهای پیمانکاری و استفاده از توان اجرایی آنها اهمیت دارد .
قربانی پیش بینی وقایع را در اجرای مطلوب این طرح بسیار موثر دانست و گفت :
راهداری زمستانی امسال را با رویکرد مردمی اجرا کنیم هم ماشین افزار و هم انسان افزار و رانندگان تازه وارد و فصلی را توجیه کرده ، آمادگی لازم را به آنها بدهیم .
وی بر لزوم ارتباط و تعامل نیروهای راهداری با پلیس راه تاکید کرد و اجرای موفق عملیات و مستندسازی تلاشهای راهداران را حائز اهمیت دانست .