کد خبر : 450873 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۲۷ شهريور - 20:18
فرار مالیاتی به کسری بودجه دامن می زند مجیدرضا حریری / رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین

نوآوران آنلاین- یکی از عواملی که منجر به بروز مشکلات بسیاری در کشور ما شده، نبود نظم است. بی نظمی هایی که در نتیجه عملکرد مسؤولان ایجاد شده است موجب شده تا بسیاری از افراد حقوقی که شرایط را برای فرار مالیاتی مناسب می بینند اقدام به این امر کنند.

فرار مالیاتی پدیده شومی است که در کشورهای مختلف اتفاق می افتد و در ایران نیز شاهدش هستیم.

در کشور ما فرار از پرداخت مالیات معمولاً توسط افرادی صورت می گیرد که از قدرت و نفوذ بالایی برخوردارند و می توانند قوانین را دور بزنند.

نمی توان ادعا کرد که قوانین دارای خلأ هستند؛ چرا که در رابطه با بحث مالیات قوانین شفاف هستند و هیچ گونه خلأیی در این راستا وجود ندارد.

مشکل اصلی این است که در اقتصاد ایران نظارت مناسبی بر نحوه پرداخت مالیات صورت نمی گیرد و در سایه همین بی نظارتی ها شاهد هستیم که فرار مالیاتی صورت می گیرد.

باید نظم مناسبی در اقتصاد حاکم شود تا شاهد ثمرات آن در بخش های مختلف باشیم.

به اعتقاد من اگر مسؤولان می توانستند اقتصاد را با مدیریت بهتری اداره می کردند به ویژه در زمینه اقتصادی در حال حاضر وضعیت مناسب تری ایجاد می شد و تا این اندازه سرپیچی از قوانین را شاهد نبودیم.

فرار مالیاتی به میزان قابل توجهی در کشور ما اتفاق می افتد و مانعی بر سر وقوع آن وجود ندارد.

قطع یقین در چنین شرایطی نمی توانیم با این پدیده شوم مبارزه کنیم.

مبارزه با فرار مالیاتی نیاز به تدوین و تصویب قوانین جدید ندارد، بلکه نیاز به این دارد که مسؤولان قوانین را به درستی اجرا کنند و اجازه ندهند فساد به اقتصاد راه یابد.

در وضعیت فعلی فرار مالیاتی به کسری بودجه کشور دامن می زند و مشکلات را بیش از قبل می کند.

دولت فعلی باید به گونه ای بر کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی نظارت داشته باشد که اصلاً مفسدان امکانی برای استفاده از رانت و نفوذ جهت دور زدن قوانین نداشته باشند و مجالی برای عدول از قانون وجود نداشته باشد.