کد خبر : 450874 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۲۷ شهريور - 20:19
مشاور عالی رئیس اتاق ایران در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کرد: ضرورت برقراری انضباط اقتصادی جهت ممانعت از فرار مالیاتی آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- "فرار مالیاتی" عبارتی است که طی سال های اخیر تا حد زیادی در جامعه رواج داشته و مسؤولان آمارهایی از بروز این اتفاق نگران کننده اعلام می کنند.

اما چرا فقط به بیان آمارها بسنده می کنیم و دیگر راهی برای جلوگیری از بروز فرار مالیاتی صورت نمی گیرد؟ چرا در عمل اقدامی جهت از میان برداشتن زمینه های فرار مالیاتی انجام نمی شود؟

پاسخ روشن است. قطعاً انگیزه ای برای رفع این معضل وجود ندارد؛ چرا که به تجربه حاصل شده است هر زمان که مسؤولان عزم شان را جزم کردند تا مانع از بروز اتفاقی شوند موفق بودند و توانستند مشکلات را رفع کنند.

بر همین اساس می توان اذعان داشت مسؤولان نخواستند که بساط فرار مالیاتی را جمع کنند و فقط در قالب حرف و سخن، اظهاراتی در زمینه خروج از این وضعیت مطرح می کنند.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا پرداختیم.

پورفلاح طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: یکی از مهم ترین معضلاتی که در اقتصاد ایران این روزها مورد توجه قرار می گیرد فرارهای مالیاتی است. در وضعیت کنونی میزان فرارهای مالیاتی بسیار بالاست و متأسفانه این حجم بالا با توجه به این که اقتصاد ایران روزهای ناخوشی را در زمینه منابع مالی و کسری بودجه تجربه می کند اتفاق تلخی است.

وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور این روزها بسیار نگران کننده است و شرایط سختی حاکم شده است. رکود اقتصادی نیز که ناشی از کرونا و البته مهم تر از آن سوء تدبیر بود موجب شد تا نگرانی ها افزون تر گردند. در چنین وضعیتی نبود نظم اقتصادی موجبات بروز فرار مالیاتی را فراهم کرده است. انتظار می رفت حداقل دولت قبل نظم و انضباط را در اقتصاد برقرار کند، اما این اتفاق نیفتاد و هر روز بیش از روز قبل شاهد تبعات ناشی از این بی نظمی های اقتصادی بودیم. طبیعی است در اقتصادی که مسؤولان قادر به ایجاد شرایط منظمی نیستند همه امور آشفته می شود و فرار مالیاتی نیز وقوع می یابد. 

مشاور عالی رئیس اتاق ایران با ابراز تأسف از شیوه اداره کشور طی سال های اخیر عنوان کرد: مدیران کشور ما انگیزه اداره کشور به نحوی مناسب را نداشتند و نتوانستند کشور را از نظر اقتصادی تقویت کنند. نبود زیرساخت های مناسب اقتصادی، سوء تدبیر، بی انگیزگی مسؤولان و بی توجهی به معیشت مردم اخیراً بیش از سایر دوره ها به چشم می خورد و توجه همگان را به خود جلب کرده است. علت این امر بروز مشکلات معیشتی بیشتر برای مردم و گسترش بیکاری و تورم است که باید دولت جدید این مشکلات را کاهش دهد.

پورفلاح، مهم ترین معضل فعلی را سوء مدیریت خواند و گفت: نمی توان ادعا کرد که کرونا موجب شده تا اتفاقات تلخ این چنین گسترده شوند؛ چرا که پیش از شیوع کرونا نیز اقتصاد ایران روزگار خوشی نداشت و مردم با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می کردند، اما پس از شیوع این ویروس رکود اقتصادی و از بین رونق موجب شد تا وضعیت دشوارتر شود.

وی شرایط کنونی را خطرناک دانست و افزود: نباید دولتمردان اجازه دهند مردم بیش از این در مشکلات اقتصادی فرو روند و باید اوضاع را به نحوی ساماندهی کنند که مردم روزهای خوشی را در این شرایط کرونایی تجربه کنند. کرونا تا حد زیادی موجب شده تا از نظر روانی مردم دچار مشکل شوند و اکنون اتفاقات تلخ اقتصادی همچون گرانی و تورم و فرار مالیاتی رخ دهند.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران با اشاره به کسری بودجه ای که اکنون در حال تجربه کردن آن هستیم تأکید کرد: باید دولت جدید مانع از گسترش فساد و فرار مالیاتی شود. در این راستا باید نظم و ثبات اقتصادی برقرار شود. تا زمانی که نظم اقتصادی برقرار نشود نمی توان امید داشت که فرار مالیاتی از بین برود. یکی از علل اصلی بروز فرار مالیاتی نبود نظم در اقتصاد است و باید این نقطه ضعف را دولت جدید رفع کند.