کد خبر : 451023 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۵ مهر - 18:55
سوء تدبیر؛ ریشه نابه‌سامانی‌های اقتصادی آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- وعده های محقق نشده بسیاری طی سال های اخیر مردم را گرفتار کرده است که متاسفانه به جای این که مسؤولان به این روند خاتمه دهند شاهد هستیم که در همه دولت ها، مسؤولان وعده هایی می دهند که از حوزه اختیارات آن ها خارج است و درواقع با هدف جلب نظر مثبت مردم و ایجاد رضایت عمومی آن ها را مطرح می کنند.

درواقع باید اذعان داشت که وعده ها بدون در نظر داشتن شرایط تحقق شان فقط مطرح می شوند و در نهایت نیز جامه عمل پوشانده نمی شوند و با انبوهی از شعارهایی مواجه می شویم که عملیاتی نشده اند.

این رویه زیبنده نیست و مشکلات بسیاری در حوزه اقتصادی ایجاد می کند. آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران روزهای غیرقابل تحمل و دشواری را از نظر اقتصادی طی می کند.

اقتصاد ایران در شرایط مطلوبی قرار ندارد و مردم به سختی وضعیت کنونی را سپری می کنند.

ریشه این نابه‌سامانی‌ها در نبود درایت در مدیران است که اکنون این چنین مردم را در فشار و سختی قرار داده است.

قطعاً مردمی که روزهای سخت و طاقت فرسایی را تجربه می کنند نمی توانند اعتماد بالایی به مسؤولان داشته باشند و درواقع باید اذعان داشت که وضعیت کنونی به جای این که اعتمادزا باشد، اعتمادزداست.  این وضعیت اصلا مناسب نیست و نمی توان از آن دفاع کرد.

دولت سیزدهم باید تمهیداتی جهت بهبود وضعیت اقتصادی و تقویت معیشت مردم بیاندیشد و در زمینه سیاستگذاری ها از نظرات مشاوران و متخصصانی آگاه و خبره بهره ببرد.

دولت نباید راه مشورت از افراد صاحب نظر را ببندد و بدون این که تصمیمات را پیش از اجرا بسنجد و تبعات آن را در نظر داشته باشد اقدام به عمل کند.

نتیجه اقدامات نسنجیده دولت ها را پیش تر شاهد بودیم و مشکلاتی که به دنبال داشت را به عینه در زندگی مردم احساس کردیم.

از این رو انتظار می رود که دولت جدید پیش از عملیاتی کردن هر تصمیمی، آن را بسنجد و پس از بررسی همه جوانب اقدام به عمل کند.