کد خبر : 451145 تاریخ : ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۱ مهر - 21:11
نوآوران در گفت‌و‌گو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک بررسی کرد رشد اجاره بها پابه‌پای قیمت خرید مسکن طی چند سال اخیر همه خبرها از بازار مسکن مربوط به گرانی و جهش های قیمتی یک شبه در این حوزه بود و روزهای ناخوشی را مردم ما سپری کردند.

نوآوران آنلاین- این روزهای ناخوش متأسفانه ادامه دار شد و به جای این که مسؤولان با اراده قوی قدم در راه تامین مسکن مناسب برای مردم بگذارند شاهد بودیم که بازارهای اقتصادی از جمله مسکن را به حال خود رها کردند و دلالان بازار را به دست گرفتند و قیمت ها را بالا بردند.

قیمت ها به گونه ای در این بازار رشد یافت که مردم دیگر ناامید از خرید مسکن هستند. این در حالی است که مسکن سرپناه مردم است و اولین نیاز هر فردی می باشد که به هر نحو ممکن تامین گردد، ولی این چنین مردم از خرید آن عاجز شده اند.

در همین خصوص به گفت و گو با مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک پرداختیم.

قلی خسروی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: مسکن از جمله بازارهایی بوده است که همواره قربانی سیاست های غلطی شده که مسؤولان در هر دوره ای به کار گرفته اند. در شرایط کنونی نیز سیاستگذاری های دولت قبل موجب شد تا این بازار به شرایط بسیار ناگواری دچار شود. به اعتقاد من بازار مسکن قربانی ندانم کاری های مسؤولان و شیوه مدیریت اشتباه آن ها شده است.به همین جهت ضروری است که دولت سیزدهم از همین ابتدا اقدام به رفع مشکل مسکن مردم کند. مسکن نیاز اساسی خانوارهاست و بدون مسکن حتی یک روز امکان زندگی وجود ندارد. به همین دلیل باید به عنوان اصل مهم و اساسی در دستور کار دولتمردان و به ویژه مسؤولان حوزه مسکن قرار گیرد. هیچ گونه قصور و اهمال در این زمینه پذیرفتنی نیست؛ چرا که فرصت محدود است و امکان آزمون و خطا وجود ندارد و مردم نیز بیش از این امکان تحمل شرایط سخت را ندارند.

وی ادامه داد: گرانی ها در همه حوزه ها باید با تمهیدات و راهکارهای دولتمردان رفع شود. در حوزه مسکن بیشترین گرانی را شاهد بودیم به طوری که آسیب های بسیاری مردم متوجه شدند و بسیاری از افرادی که قصد خرید خانه داشتند با توجه به جهش قیمتی یکباره در بازار خرید و فروش همچنان مستأجر باقی ماندند و دیگر قادر به خرید مسکن نشدند. این وضعیت اسفبار است. مسکن در کشور ما در حالی گران و غیرقابل دستیابی شده است که وظیفه دولت هاست این نیاز اساسی و ضروری مردم را تأمین کنند. این در حالی است که گاهاً سیاستگذاری های اشتباه مسؤولان زمینه ساز بروز مشکلات در زمینه مسکن برای مردم شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: کاهش معاملات خرید مسکن گویای آن است که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و خرید مسکن برای مردم به رؤیای دست نایافتنی تبدیل شده است. واقعاً نیز چنین است. وقتی پای صحبت خانوارهایی که قصد خرید مسکن داشتند می نشینیم درمی یابیم که بسیاری از آن ها امیدی به خانه دار شدن ندارند و نمی توانند این آرزوی شان را با وجود بالا بودن قیمت ها در این بازار محقق کنند. از سوی دیگر در بازار اجاره نیز با قیمت های بسیار بالایی مواجه هستیم که اجاره منزل مناسب برای مردم را دچار مشکل کرده است و بسیاری از خانوارها مناطق جنوبی و حاشیه ای شهر را برای سکونت برگزیده اند.

قلی خسروی افزود: بارها طرح هایی برای جان بخشی به بازار مسکن و افزایش قدرت خرید مردم برای پرداخت اجاره بها و یا خرید خانه توسط دولت قبل اجرا شد، اما در عمل ناکامی حاصل شد و قدرت خرید مردم افزایش نیافت و همچنان مشکل مسکن با مردم همراه شد و حتی گرانی های گاه و بیگاه نیز شرایط را روز به روز برای خانوارها سخت تر کرد. متاسفانه در کشور ما به جای این که وضعیت بازارهای اقتصادی بهتر شود و ساماندهی شوند ولی برعکس بدتر می شوند و برای مردم دست نایافتنی تر. چشم امید مردم به سیاست های دولت جدید است و امیدواریم امید در سطح جامعه گسترش یابد و مردم روزهای خوشی را تجربه کنند.