کد خبر : 451274 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۹ مهر - 09:42
مستندنگاری بافت‌های فرهنگی در نمایشگاه عکس «خاوران‌نامه» محسن سلیمانی معتقد است عکاس و دوربینش با قابلیت مستندسازی واقعیت درحال تغییر، همزمان با افزودن جنبه‌هایی زیبایی‌شناسانه به این واقعیت، دریچه جدیدی میان ذهنیت و عینیت باز می‌کند.

نوآوران آنلاین-محسن سلیمانی مدیر گالری لاله درباره نمایشگاه عکس «خاوران نامه» که از روز جمعه ۱۶ مهرماه در این گالری برپا است، گفت: مستندنگاری با ارتباط تنگاتنگ و جدایی ناپذیرش از واقعیتِ مستند شده، دست‌کم امکان ضبط و نگهداری بخشی از واقعیتی را که در حال تغییر و فراموشی است، میسر می‌سازد. عکاس و دوربینش با قابلیت مستندسازی این واقعیت در حال تغییر و همزمان با افزودن جنبه‌هایی زیبایی‌شناسانه به این واقعیت، دریچه جدیدی میان ذهنیت و عینیت (هنرمند- واقعیت - مخاطب) باز می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: از سویی دیگر مستندنگاری وضع موجود، از دو جنبه شناخت و ثبت تغییرات پیرامونی، امکان ضبط و نگهداریِ اطلاعات مهمی از وضعی تاریخی را میسر می‌کند.

سلیمانی تصریح کرد: با چنین امکانی، در صورت تلاش و اقدام برای ترمیم و بهسازی بافت‌های فرسوده، به یاری تصویری مستند از فرهنگ و کالبد منطقه، در رگ‌های جسم قدیم منطقه، زندگی جدیدی جریان یافته و بی آنکه ماهیت منطقه به دست فراموشی سپرده شود، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، تغییری فرهنگی و پیشرو در راستای باورهای هر زیست-بوم حاصل می‌شود.

نمایشگاه مجموعه عکس‌های مستند «خاوران‌نامه» که طی دو سال عکاسی پیوسته با نگاتیو ۱۳۵ بین سال‌های ۸۸-۱۳۸۶ توسط مینا سی‌سی به انجام رسید، نه تنها تصویر یک بافت مسکونی فرسوده و ویران شده، بلکه تصویری از فرهنگی پوسیده و در حال تغییر است.

در استیتمنت «خاوران نامه» آمده است: «خاوران منطقه‌ای در جنوب شرقی شهر تهران با عمری حدوداً چهل ساله است، که در دهه شصت با مهاجرت فرودستان مناطق مختلف کشور شکل گرفت. بافت کلی ساکنان این منطقه را عمدتاً اقشار مهاجر کم‌درآمدی شکل داده که به امید کسب شغل و بهبود وضعیت اقتصادی خود، به تهران سرازیر شدند و در سال‌های آغازین دهه شصت، با استفاده از خلاء نظارتی، اقدام به ساخت‌وساز در مناطق خارج از محدوده شهری کردند. شمایل کلی منطقه، نوع معماری، اشکال تزئینات داخلی و گاه خارجی خانه‌ها و… حامل تصویری از فرهنگی به اصطلاح حاشیه‌ای در تهران است که از یک سو با فرهنگ شهرنشینی غالب در مناطق مسکونیِ با شناسنامه و پیشینه طولانی تهران، تفاوت‌های اساسی دارد، و از سوی دیگر دارای تشابهات بسیاری با برخی مناطق مسکونی شهرستان‌های کوچک است.»

نمایشگاه عکس «خاوران نامه» که از روز جمعه ۱۶ مهرماه در گالری لاله برپا است، تا ۳۰ مهرماه در این گالری به نشانی خیابان فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله برقرار است.