کد خبر : 451310 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۰ مهر - 12:30
افزایش دقت تشخیص‌های پزشکی با هوش مصنوعی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- اینکه صنعت مراقبت‌ سلامت یکی از نویدبخش‌ترین عرصه‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی است واقعاً بر کسی پوشیده نیست. البته منظور ما استفاده از نوعی سازوکار نرم افزاری دارای هوشیاری مجازی برای کنترل خدمات پزشکی نیست، بلکه گروهی از سیستم‌های قدرتمند فناوری اطلاعات است که می‌توانند داده‌های بسیار زیادی را در یک چشم به هم زدن پردازش و تحلیل کنند، و سپس استادانه یافته‌هایی ارائه دهند که انجام آن برای انسان قرن‌ها به طول انجامد.

به لطف چنین سیستم‌هایی که امروزه، در گفتمان تجاری، آنها را «هوش مصنوعی» می‌نامیم، به زودی می‌توانیم داروهای موثرتری بسازیم، دقت تشخیص‌های پزشکی را افزایش دهیم، تجهیزات پزشکی بهتری تولید کنیم، سلامت و رفاه بیماران را ارتقا دهیم و موارد بسیاری از این دست. دلیلش تنها این است که می‌دانیم هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را به نحوی مدیریت کند که بشر هرگز قادر به انجام آن نخواهد بود. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند در یافتن پاسخ‌های صحیح در زمان کوتاه به ما کمک کند، و این حقیقتی انکارناپذیر است.

آنچه در بالا گفته شد دور از واقعیت نیست، بلکه کاملاً امکان‌پذیر است. تنها بخشی که شرکت‌های خدمات پزشکی باید مد نظر قرار دهند این است که چگونه به قدرت پردازش کافی برای اجرای چنین حجم بزرگی از عملیات هوش مصنوعی/یادگیری ماشینی دست یابند. ما پاسخی از آنها دریافت کرده‌ایم.

عملیات هوش مصنوعی با چنین حجم بزرگی از داده‌ها به‌خصوص در زمینه مراقبت‌های پزشکی را نمی‌توان روی زیرساخت‌های عادی فناوری اطلاعات اجرا نمود. وقتی بدانید که هر روز با حجم بزرگی از داده‌ها، مسائل بی‌شمار در رابطه با امنیت سایبری و هزاران هزار عملیات عددی مواجه خواهید بود، متوجه می‌شوید که به پلتفرمی نیاز دارید که دسترسی بالا به سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی، امنیت بسیار زیاد و قابلیت اطمینان حداکثری را تضمین کند. بنابراین، به چیزی مانند راهکار مبتنی بر IBM POWER نیاز دارید. چرا؟

بگذارید از اول شروع کنیم IBM Power Systems مجموعه‌ای از سرورها برمبنای ریزپردازنده‌های پرقدرت به نام POWER‌ است. این نام اتفاقی روی آنها گذاشته نشده، IBM Power Systems در میان قدرتمندترین پلتفرم‌های فناوری اطلاعات دنیا قرار دارند. به همین دلیل است که بعضی از بزرگترین شرکت‌های جهان برای فرایندهای تحلیل داده و هوش مصنوعی/یادگیری ماشینی خود از آنها استفاده می‌کنند.

اگر به وب‌سایت IBM مراجعه کنید، خواهید دید که هشت مورد از ۱۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ، هشت مورد از ۱۰ بانک بزرگ، و نه مورد از ۱۰ شرکت بزرگ بیمه همگی از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نوع POWER استفاده می‌کنند. این سازمان‌ها و موسسات در کار خود بسیار جدی هستند و نمی‌توانند ریسک استفاده از پلتفرمی را که ممکن است برای پشتیبانی از عملیاتشان «خوب» باشد بپذیرند. تمام آنها IBM Power Systems را انتخاب کرده‌اند زیرا می‌دانند که این سیستم‌ها برای اجرای عملیات آنها فراتر از «خوب» هستند.

با توجه به آنچه گفته شد، هم‌اکنون IBM و شرکایی ازجمله Comarch با افزودن فناوری پردازش در فضای ابری به این ترکیب، IBM Power Systems را به مرحله‌ای فراتر می‌برند. نتیجه‌ آن، به عنوان مثال، Comarch PowerCloud است که به کاربران IBM POWER Systems امکان می‌دهد تا زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مرسوم خود را با کمترین زحمت به فضای ابری منتقل کنند. اما این تنها دلیل محبوبیت روزافزون این محصول خاص نیست. دیگر امتیاز بزرگ آن استفاده از مدل «پرداخت متناسب با مصرف» است. بنابراین، نه تنها کنترل شما بر مخارج را بیشتر می‌کند، بلکه به شما امکان می‌دهد تا هزینه‌ها را کاهش دهید.

برای استفاده از این راهکار دلایل فراوانی را می‌توان قید کرد،‌ اما احتمالاً مهم‌ترین دلیل (حداقل در بستر این مقاله) این است که راهکارهای نوع IBM POWER مبتنی بر فضای ابری از جمله Comarch PowerCloud می‌توانند قدرت محاسباتی (بسیار) خوبی را برای شروع استفاده از هوش مصنوعی در جهت بهبود انواع خدمات پزشکی در دنیای امروز در اختیار شما قرار دهند.

با مطالعه کتاب الکترونیکی ما، درباره جدیدترین محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مبتنی بر فناوری POWER شرکت IBM و اینکه چطور می‌توانید از آنها برای اجرای عملیات هوش مصنوعی/یادگیری ماشینی استفاده کنید، و نوآوری را در عرصه مراقبت‌های پزشکی وارد کنید، اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

 

سه‌ شنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱

(برابر با ۲۰ مهر ۱۴۰۰)