کد خبر : 451375 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۲۴ مهر - 18:39
مینو محرز در گفت و گو با نوآوران: بازگشایی ها موجب بروز پیک ششم نشوند این طور که مسؤولان می گویند در روزهای پیش رو بازگشایی مدارس و آغاز آموزش های حضوری دانش آموزان را شاهد خواهیم بود. قطعاً در چنین شرایطی که کرونا تا حدی فروکش کرده و میزان مرگ و میر به دلیل انجام واکسیناسیون نسبت قبل کاهش یافته است، باید اقداماتی جهت تثبیت این وضعیت و بهبود اوضاع اتخاذ شود، اما اکنون بازگشایی مدارس قطعاً تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

نوآوران آنلاین- شرط کنترل کرونا عدم حضور در اجتماعات انسانی بود، اما وقتی دانش آموزان مجبور باشند در کلاس به طور فیزیکی حضور داشته باشند قطع یقین مهار کرونا امری غیرقابل تحقق خواهد بود.  

لازمه اصلی کاهش ابتلاها و مرگ و میرها فاصله فیزیکی افراد است اما این امکان در مدارس فراهم نیست؛ به ویژه این که دانش آموزان سنین کمتر که امکان رعایت موارد بهداشتی را ندارند می توانند خطرآفرین باشند؛ چرا که دانش آموزان کوچک تر تجربه چندانی برای رعایت موارد بهداشتی ندارند و خواه ناخواه شاهد شیوع گسترده تر کرونا خواهیم بود.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر مینو محرز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن "کوو ایران برکت" پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

محرز طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: در شرایط کنونی تصمیماتی درخصوص بازگشایی مدارس اخذ شده است که باید گفت این تصمیم کلی باید مشخص شود قرار است چگونه اجرا شود. با توجه به این که میزان ابتلاها همچنان قابل توجه است باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که بازگشایی مدارس منجر به بروز پیک جدید و البته سخت تر نشود. بدون شک پیک ششم کرونا سخت تر و خطرناک تر خواهد بود. به همین دلیل باید تصمیم گیری درخصوص بازگشایی ها سنجیده تر باشد و جوانب مختلف این اقدام از ابعاد مختلف بررسی شود و در نهایت به نتیجه گیری در این خصوص دست یابیم.

وی ادامه داد: اقدامات مهم همچون بازگشایی مدارس پیامدهایی خواهد داشت. به ویژه این که در هر خانواده یک یا دو دانش آموز وجود دارد در صورت ابتلای یکی از دانش آموزان در کلاس و ناقل بودن سایر دانش آموزان، خانواده های آن ها نیز در خطر هستند و با توجه به این که میزان ابتلاها همچنان قابل توجه است باید نسبت به این امر توجه جدی شود. میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به دلیل واکسیناسیون کاهش یافته اما هنوز در زمینه میزان ابتلاها کاهش محسوسی را شاهد نیستیم به همین جهت مؤکداً تأکید می شود که بازگشایی مدارس منجر به بروز پیک ششم کرونا نشود.

دکتر محرز با تأکید بر نقش مهم واکسن عنوان کرد: در حال حاضر امکان واکسیناسیون برای گروه های سنی مختلف فراهم شده است، اما متاسفانه برخی از افراد از تزریق آن امتناع می کنند و موجب می شوند جان شان در خطر قرار بگیرد. باید همه افراد در برابر کرونا با واکسن های موجود در کشورمان واکسینه شوند و نوع واکسن تفاوتی نمی کند. افرادی که واکسن تزریق نمی کنند در صورت ابتلا به کرونا در مخاطره قرار می گیرند و مشکلات بسیاری برای سلامتی شان ایجاد می شود. باید 100 درصد جامعه واکسینه شوند تا آن زمان بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که تا حدی ایمنی جمعی محقق شده است.

سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن "کوو ایران برکت" مطرح کرد: در حال حاضر امکان واکسن برای دانش آموزان نیز فراهم است که امیدواریم خانواده ها نسبت به این اقدام اهتمام ورزند و فرزندان شان را در برابر کرونا واکسینه کنند با توجه به این که اکنون قرار است مدارس بازگشایی شوند باید حتماً واکسن زدن در اولویت قرار گیرد؛ چرا که اگر دانش آموزان قرار باشد در کلاس درس حضور یابند و آموزش ها حضوری شود امکان ابتلای شان بیشتر می شود. به همین جهت توصیه می شود والدین نسبت به این امر اهمال نورزند.

دکتر محرز تأکید کرد: خانواده ها باید پروتکل های بهداشتی را به فرزندان شان بیاموزند و دانش آموزان نیز باید در مدارس رعایت نکات بهداشتی را به طور جدی مورد توجه قرار دهند. خطر کرونا همچنان وجود دارد و واکسن زدن موجب از بین رفتن کرونا نمی شود. تا زمانی که جهش جدیدی در ویروس کرونا صورت نگیرد و این ویروس همین طور باقی بماند واکسن ها تا حد زیادی از خطر مرگ جلوگیری می کنند اما مانع از ابتلای افراد نمی شوند. به همین جهت باید توصیه کنم کسانی که واکسن زده اند چنین تصور نکنند که دیگر کرونا تمام شده است و خطری ندارد و آن ها امکان ابتلا به کرونا را ندارند. اگر همه موارد را رعایت کنیم قطعاً ایمنی بیشتری در برابر این ویروس خواهیم داشت. ضمن تأکید بر رعایت پروتکل ها انتظار داریم بازگشایی ها به نحوی صورت گیرند که موجب بروز پیک ششم نشوند.