کد خبر : 451429 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۶ مهر - 19:23
وزیر بازرگانی دولت سازندگی در گفت‌‌و‌‌گو با نوآوران عنوان کرد: سنگینی بار گرانی‌ها روی شانه‌های مردم اغراق نکرده ایم اگر نبود مدیریت صحیح در اقتصاد را عامل بروز مشکلات بسیاری که اکنون با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم عنوان کنیم.

نوآوران آنلاین- اقتصاد ایران روزهای بسیار ناخوشایندی را طی می کند و زندگی مردم به تبعیت از این وضعیت آشفته، مشوش شده است.

کالاهای اساسی موردنیاز با قیمت بالایی به دست مردم می رسند و گرانی های روزانه که در این زمینه شاهدش هستیم توجیه منطقی ندارد و موجب شده تا زندگی مردم گرفتار هزینه های بالا شود.

این طور که از اوضاع برمی‌آید شرایط اقتصادی نامناسب فعلی همچنان ادامه خواهد داشت و آن چه در این میان بیش از قبل مشکل آفرین خواهد شد وضعیت بغرنج مردم خواهد بود که تحت تاثیر سوء مدیریت بدتر از قبل می شود.

در همین خصوص به گفت و گو با یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی دولت سازندگی پرداختیم.

آل اسحاق طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران گفت: این روزها ناگفته مشخص است که سرپرستان خانوار چه روزهای سختی را سپری می کنند تا بتوانند نیازهای ساده روزمره خانوار را تأمین کنند. با وجود چند شیفته کار کردن سرپرستان خانوار باز هم درآمدها پاسخگوی تامین نیازهای ضروری زندگی مردم نیست. حتی در بسیاری از خانوارها شاهد هستیم که چندین نفر فعالیت شغلی دارند، اما هزینه ها همچنان پیش تر و بیشتر از درآمدهاست. قطعاً در چنین شرایطی بیشترین مشکلی که به چشم می خورد نبود منابع مالی مناسب برای معیشت است.

وی افزود: مشکل اصلی در کشور ما به نحوه مدیریت اقتصاد بازمی‌گردد که مدیران قادر به برقراری نظم اقتصادی و ثبات در این حوزه نیستند. کالایی که امروز با قیمتی خریداری می کنیم روز بعد با قیمت دیگری باید تهیه کنیم. این عدم ثبات و ناپایدار بودن هزینه ها موجب شده تا مردم زندگی سختی را تجربه کنند. همچنین نبود نظم و انضباط اقتصادی نیز موجب شده تا شاهد ناهماهنگی هایی در بازار باشیم و در نهایت دود این ناهماهنگی ها و بی نظمی ها به چشم مردم می رود.

وزیر بازرگانی دولت سازندگی اظهار داشت: همه تصمیم گیری ها و همه اقدامات در حوزه اقتصادی باید با در نظر داشتن وضعیت زندگی و معیشت مردم باشد؛ چرا که در نهایت تأثیر اصلی اش بر روی زندگی مردم خواهد بود. به همین دلیل تأکید می‌ شود که باید حتماً مردم را در همه زمینه ها مورد توجه قرار دهند تا بیش از این بر مردم فشارهای اقتصادی وارد نشود. به همین دلیل باید تیم اقتصادی دولت و وزرایی که زندگی و معیشت مردم به نحوی به عملکرد آن ها و وزارتخانه مطبوع شان در ارتباط است به گونه ای هوشمندانه و سنجیده و کارشناسی شده اقدام کنند تا مشکلات اقتصادی در کشور بیشتر نشوند.

آل اسحاق بدترین اتفاق ممکن را نبود سیاست های منسجم در حوزه اقتصادی کشور دانست و گفت: نمی توان نسبت به وضعیت اقتصادی نابه‌سامان فعلی بی تفاوت بود و به سادگی از کنار آن عبور کرد. در حال حاضر مردم ما روزگار بسیار دشواری را سپری می کنند و اتفاقات تلخی را شاهد هستند. تکرار این ها در دولت جدید یعنی همان تداوم سیاست های اشتباه دولت قبل و منجر به افزایش مشکلات مردم می شود. باید دولت جدید سیاستگذاری ها را متناسب با وضع موجود و با در نظر داشتن تقویت قدرت خرید مردم تدوین و اجرا نماید. دولتمردان باید این نکته را در نظر داشته باشند که رضایت مردم امر بسیار مهمی است و با رأی همین مردم در جایگاه های مهم قرار گرفته اند و فراموش نکنند که با انتخاب مردم، آن ها موفق به تصدی صندلی وزارتخانه ها شده اند.

وی افزود: در شرایط کنونی متاسفانه شرایط اقتصادی به قدری پیچیده و نامناسب شده است که خانوارها مجبور به حذف بسیاری از نیازهای شان از سبد ماهیانه شان هستند و علت این امر را می توان در نبود قدرت خرید آن ها دانست. طبیعتاً در اقتصادی که هزینه ها روز به روز به دلیل رشد تورم افزایش می یابند و قدرت خرید ثابت است گرانی ها منجر به بروز مشکلات مالی بسیار برای خانوارها می شود. در حال حاضر مخارج بالای زندگی روی شانه های مردم سنگینی می کند و دولتمردان باید این سنگینی را رفع کنند.

آل اسحاق در پایان گفت و گو مهم ترین عامل رفع مشکلات مردم را بهبود وضعیت اقتصاد داخلی و تقویت قدرت خرید مردم از طریق ایجاد آرامش و ثبات در اقتصاد دانست.