کد خبر : 451640 تاریخ : ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ آبان - 21:06
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: حقوق هایی که اجاره بها آن‌ها را می بلعد یکی از نگرانی های به حق این روزهای مردم کشور ما مربوط به دغدغه های مالی شان برای تهیه مسکن می شود. به واقع باید اذعان داشت در شرایط کنونی خرید مسکن، رؤیایی شده است. افزون بر این میزان اجاره بها نیز رشد قابل توجهی داشته است و مستأجران را تحت فشار قرار داده است.

نوآوران آنلاین- نگرانی ها زمانی اوج می گیرند که می بینیم حقوق یک ماه یک کارگر پاسخگوی تامین هزینه اجاره بهای مسکن نیست و گرانی ها در همه زمینه ها با سرعتی چندین برابر درآمد افراد رشد می کنند و هیچ گاه نیز درآمدها و هزینه ها در یک نقطه متناسب با هم توقف نمی کنند.

وضعیت کنونی شرایط را برای خانوارها بسیار دشوار ساخته و در این راستا ضروری است که مسؤولان تمهیداتی بیاندیشند و اقداماتی در زمینه رفع مشکلات مربوط به حوزه مسکن افراد کنند.

در همین خصوص به گفت و گو با مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک پرداختیم.

قلی خسروی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: بازار مسکن در نیمه دوم سال معمولاً روزهای کم رمق تری را تجربه می کند؛ چرا که به طور معمول اکثر افراد در تابستان اقدام به جابه‌جایی کردند و معاملات انجام شده و بازار تا حدی در سکوت می رود. در چنین شرایطی انتظار می رود متناسب با کاهش تقاضا برای خرید و یا اجاره، سرعت رشد قیمت ها گرفته شود و شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

وی افزود: با وجود کاهش معاملات اما همچنان سطح قیمت ها در بازار مسکن بالاست و از قدرت خرید مردم خارج می شود. طبیعتاً در وضعیتی که تناسبی میان قدرت خرید مردم و هزینه خرید مسکن وجود نداشته باشد، رکود در بازار مسکن بروز خواهد کرد. در حال حاضر گرد رکود بر همه بخش های اقتصادی پاشیده شده است و در حوزه مسکن نیز این اتفاق را به مراتب با شدت بیشتری شاهد هستیم؛ چرا که در حال معمول نیز قیمت های بالا موجب شده بود که بازار مسکن در نبود معاملات به رکود برسد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که قیمت ها در بازار مسکن بدون حساب و کتاب افزایش را تجربه می کنند، ابراز داشت: از جمله بازارهایی که در آن قیمت ها بدون برنامه ریزی و بدون این که توجیه داشته باشند رشد می یابند، بازار مسکن است که به اعتقاد من نیاز به مدیریت صحیح دارد. اگر این بازار از مدیریت صحیحی برخوردار باشد سهل تر از بحران موجود عبور می کند. به معنای واقعی کلمه می توان شرایط کنونی را بحران تلقی کرد؛ چرا که مردم در وضعیت بسیار نگران کننده ای روزگار می گذرانند. از یک سو قدرت خرید خانه ندارند و مجبور به سکونت در واحدهای استیجاری هستند و از دیگر سو نیز تأمین هزینه اجاره منزل به شدت سخت شده است.

قلی خسروی با ابراز نگرانی از روند صعودی نرخ ها در بازار اجاره بها گفت: همان طور که در بازار خرید و فروش با قیمت های بالایی مواجه هستیم در زمینه اجاره نیز شاهد اوج گیری قیمت ها هستیم و این قیمت های سرکش موجب شده است تا مستأجران نیز از ترکش های افزایش قیمت در امان نمانند. درواقع باید گفت مستأجران به دلیل قدرت مالی پایین شان بیش از سایر اقشار در شرایط کنونی از ناحیه نداشتن منابع مالی مناسب آسیب دیده اند. در بسیاری از موارد شاهد هستیم که خانوارهای اجاره نشین مجبور به ترک شهرهای بزرگ شدند و در حاشیه شهرها در واحدهای کوچک و با قیمت کمتر امکان سکونت یافته اند. روز به روز قدرت مالی مردم کمتر و کمتر می شود و قیمت ها بالاتر می روند. مشخص نیست این عدم تناسب چه شرایطی را رقم خواهد زد و تا کجا پیش خواهد رفت.

وی همچنین افزود: علاوه بر همه مشکلات موجود شاهد هستیم که بسیاری از خانوارها برای تأمین اجاره بهای شان مجبور هستند که بخش اعظمی از درآمد ماهیانه شان را تحت عنوان اجاره بها بپردازند و با اندک مبلغ باقی مانده نیز یک ماه کامل را طی کنند و هزینه های شان را تأمین کنند. این که مردم ما بخش مهم و قابل توجهی از درآمدشان را صرف اجاره منزل می کنند، واقعاً ناراحت کننده است و درواقع می توان گفت حقوق و دستمزدهای شان توسط اجاره بها بلعیده می شود و دیگر چیزی باقی نمی ماند و در روزهای باقی مانده تا پایان ماه باید با فشارهای مالی بسیاری ادامه دهند که این وضعیت اسفبار است.