کد خبر : 451696 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۱۴ آبان - 20:55
زمینه های فرار مالیاتی باید از بین بروند علی سعدوندی / اقتصاددان

نوآوران آنلاین- بر کسی پوشیده نیست که این روزها فرار مالیاتی یکی از مهم ترین معضلات اقتصادی در کشور ماست که به نوبه خود زمینه ساز بروز کسری بودجه شده است و اتفاقات تلخی را رقم زده است.

البته نمی توان گفت علت اصلی کسری بودجه فرار مالیاتی است، اما بخش قابل توجهی از آن نتیجه سرپیچی از پرداخت مالیات است. درآمدهای مالیاتی از جمله درآمدهایی هستند که همه ساله در بودجه نقش مهمی دارند و در هنگام بودجه نویسی مورد توجه دولت ها هستند؛ چرا که پوشش دهنده بخشی از هزینه ها هستند و می توان با دریافت مالیات، هزینه ها را تامین کنیم.

طبیعتاً عدم پرداخت مالیات می تواند به بحرانی تبدیل شود که اکنون گرفتارش هستیم و تحت عنوان کسری بودجه از آن یاد می شود.

به اعتقاد من می توان از بروز کسری بودجه جلوگیری کرد ولی متاسفانه نبود نظارت موجب شده تا در زمینه حصول درآمدهای مالیاتی با مشکلات عجیبی مواجه شویم. مشکلاتی که ریشه در نبود مدیریت کارآمد دارد و بی توجهی دولت ها به آن ها موجبات بروزشان را رقم زده است.

باید تمام عوامل و زمینه های فراهم کننده فرار مالیاتی از میان برداشته شود تا این پدیده تلخ به حداقل ممکن برسد و افراد حقیقی و یا حقوقی امکان فرار از پرداخت مالیات را نداشته باشند.

در شرایطی که با کسری بودجه مواجه هستیم باید اقداماتی در راستای جلوگیری از تعمیق آن کنیم نه این که زمینه ساز تخطی از قانون شویم. باید در این زمینه دولتمردان اقداماتی انجام دهند که میزان فرار مالیاتی کاهش یابد.    

در همه اقتصادهای دنیا فرار مالیاتی وجود دارد، اما شرایط اقتصادی ایران به گونه ای نیست که با وجود کسری بودجه ای که تجربه می کند، فرار مالیاتی را نیز تحمل کند.

به همین جهت تاکید می شود که گلوگاه های فرار مالیاتی مسدود شوند و اصلاً امکانی برای این اتفاق وجود نداشته باشد.

طی روزهای آینده نیز شاهد ارسال لایحه بودجه به مجلس خواهیم بود و انتظار می رود این لایحه متناسب با شرایط موجود کشور تدوین شود و در حین تدوین آن دولت تمام جوانب را بسنجد.