کد خبر : 451697 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۱۴ آبان - 20:58
وزیر بازرگانی دولت سازندگی در گفت‌‌و‌‌گو با نوآوران: فرار مالیاتی به کسری بودجه دامن می زند با نگاهی به علل بروز کسری بودجه در شرایط کنونی به این نتیجه می رسیم که عوامل مختلفی در این زمینه نقش دارند، اما در این میان نقش فرار مالیاتی به گونه ای غیر قابل انکار بالاست.

نوآوران آنلاین- مالیات یکی از منابع اصلی درآمدی است که در کشور ما هر ساله روی آن حساب ویژه ای می شود. به ویژه طی سال های اخیر که از درآمدهای نفتی محروم هستیم و مالیات می تواند نقش مهمی در تامین هزینه های کشور ایفا کند.

در عین حال که نیاز به درآمد های مالیاتی افزایش یافته است با آمار بالایی از فرارمالیاتی نیز مواجه هستیم. به همین جهت می توان گفت فرار مالیاتی بر شدت مشکلات مالی در کشور افزوده است و شرایط نامناسبی را ایجاد کرده است.  

در همین خصوص به گفت و گو با یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی دولت سازندگی پرداختیم.

آل اسحاق طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که این روزها اقتصاد ایران گرفتارش است کسری بودجه ای است که در نتیجه سوء تدبیرها ایجاد شده است. این کسری بودجه مردم را دچار مشکل کرده است و روزهای ناخوشی را رقم زده است. اقتصاد ایران روزهای واقعاً بی سابقه ای را تجربه می کند و به تبع آن زندگی مردم نیز شرایط مالی و معیشتی غیرقابل قبولی دارد. در حال حاضر کسری بودجه موجب شده تا شرایط واقعاً سختی ایجاد شود.

وی ادامه داد: درآمدهای کشور امروزه به دلیل تحریم های نفتی افت داشته است. طبیعی است در شرایطی که میزان صادرات نفت کاهش یافته نمی توان امید به درآمدزایی داشت. بخش عمده ای از درآمدهای کشور ما طی سال های اخیر به دلیل کاهش درآمدهای نفتی قطع شده است و برای جبران آن مسؤولان اقدامی در عمل نداشته اند. قاعدتاً در اقتصاد تک محصولی ایران که نفت نقش مهمی در تامین درآمدها دارد نمی توان با عدم فروش آن امید به درآمدزایی داشت. در چنین شرایطی باید به دنبال جایگزین هایی باشیم که بتواند خلأ کاهش درآمدهای نفتی را جبران کنند. در غیر این صورت وضعیت کنونی ایجاد می شود که شاهد هستیم کشور با کسری بودجه عجیب و بی سابقه مواجه شده است.

آل اسحاق با بیان این که کسری بودجه تا حدی طبیعی است و در دولت های مختلف شاهدش بودیم، گفت: طی سال های اخیر میزان کسری بودجه به قدری بالا بوده که می توانیم اذعان داشته باشیم در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه بوده است و هیچ گاه اقتصاد کشورمان در چنین جایگاهی قرار نگرفته بود. به بیان دیگر باید گفت روزهایی که سپری می شود نیز روزهایی هستند که نظیر آن را تجربه نکرده ایم. بازتاب عملکرد مسؤولان و وضعیت اقتصادی کشور را می توان در زندگی و معیشت مردم به خوبی دید. درواقع باید گفت معیشت مردم، آینه کارنامه اجرایی مسؤولان در عمل است که نشان از آن دارد که چندان نیز موفقیت آمیز نبوده است.

وی با بیان این که انتظار داریم دولت سیزدهم وضعیت کسری بودجه و مشکلات اقتصادی مردم را تا حد زیادی بهبود بخشد، مطرح کرد: تا زمان تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس زمان زیادی باقی نمانده و باید به روال هر ساله دولت در اواسط آذر ماه لایحه بودجه سال آینده را به نمایندگان مجلس تقدیم کند. در چنین شرایطی و با توجه به کسری بودجه ای که اکنون عارض شده است، باید دولت با نگاهی منطقی تر و معقول تر سند دخل و خرج سال آینده کشور را تنظیم و تدوین نماید تا مشکلات کنونی از جمله کسری بودجه را شاهد نباشیم.

آل اسحاق با تأکید بر این که باید دولت اقداماتی در زمینه کاهش کسری بودجه داشته باشد، گفت: یکی از مهم ترین علل و اصلی ترین دلایل کسری بودجه این است که برخی با رانت و سوء استفاده اقدام به فرار از پرداخت مالیات می کنند و با توجه به این که درآمدهای مالیاتی یکی از مهم ترین درآمدهای کشور هستند نبودشان مشکلات حادی ایجاد می کند. متاسفانه باید اذعان داشته باشیم که در حال حاضر رقم فرار مالیاتی در کشور ما قابل توجه است و آسیب های مخربی را بر اقتصاد بر جای گذاشته است. کسری بودجه ای که اکنون تجربه می کنیم تا حد زیادی نتیجه فرار مالیاتی افرادی است که از جایگاه شان برای عدم پرداخت مالیات سوء استفاده می کنند.