کد خبر : 451727 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۱۵ آبان - 18:26
مهدی تقوی در گفت ‌‌و ‌گو با نوآوران عنوان کرد: خالی تر شدن جیب مردم با افزایش یارانه های نقدی زمزمه افزایش یارانه های نقدی به دنبال طرح این موضوع که امکان حذف ارز 4200 تومانی وجود دارد، قوت گرفت و این نگرانی را ایجاد کرد که موجی از گرانی های جدید را شاهد خواهیم بود.

نوآوران آنلاین- افزایش مبلغ یارانه ها می تواند به خودی خود تورم زا باشد و شرایط اقتصادی را پیچیده تر کند. در نتیجه هر سیاستی که دولت اتخاذ می کند باید با این رویکرد باشد که قدرت خرید مردم افزایش یابد و حتی اگر بیشتر نمی شود حداقل کمتر نیز نشود.  

کما این که این وضعیت را اکنون شاهد هستیم که قدرت خرید مردم روز به روز کاهش می یابد. حال تصور کنید اگر میزان پرداختی نقدی به مردم افزایش یابد چه شرایطی ایجاد خواهد شد. قطعاً نرخ هر کالایی چندین برابر خواهد شد و افزایش مبلغ یارانه ها دیگر پاسخگو نخواهد بود و حتی زیان بار نیز خواهد بود.

در همین خصوص به گفت و گو با مهدی تقوی، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه پرداختیم.

تقوی در گفت و گو با خبرنگار نوآوران گفت: طرح هدفمندی یارانه ها از همان ابتدای اجرا با ایراداتی همراه بود. نباید به همه اقشار جامعه به طور یکسان یارانه نقدی پرداخت می شد؛ چرا که در این میان افرادی هستند که به جهت شغل مناسب و درآمد بالایی که دارند نیازی به این یارانه که حدود 45 هزار تومان است ندارند و هیچ دردی از آن ها درمان نمی کند. درواقع باید گفت این یارانه که مبلغ آن برای اقشار مرفّه جامعه ناچیز است، می تواند در زمینه بهتری برای کشور و رفاه مردم صرف شود و نتایج بهتری به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: بهترین سیاستی که دولت ها می توانستند در زمینه هدفمندی یارانه ها در پیش گیرند این بود که میزان یارانه نقدی را متناسب با وضعیت مالی هر خانواری توزیع کنند و از تجمیع پرداخت های نقدی ثروتمندان، اقداماتی در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی کشور و ساماندهی امور و ایجاد شرایط رفاهی بهتر سود جویند. مردم ما امروزه سطح پایینی از رفاه را تجربه می کنند و انتظار دارند دولت سیزدهم متناسب با وعده هایش تمهیداتی در زمینه رفع مشکلات بیاندیشد.

این اقتصاددان تأکید کرد: باید دولت جدید شرایط موجود کشور را مورد بررسی قرار دهد و برای برون رفت از بحران اقتصادی فعلی راهکارهای قابل تحقق بیاندیشد و از هر گونه شعار که امکان تحقق آن را ندارد پرهیز نماید؛ چرا که امیدوار کردن مردم تبعاتی دارد. کما این که طی سال های اخیر دولت ها مردم را امیدوار کردند و درنهایت که موفق به جامه عمل پوشاندن به وعده های شان نشدند مردم به شدت نسبت به آن ها بی اعتماد شدند؛ به گونه ای که می توان اذعان داشت بی اعتمادی در سطحی وسیع، جامعه را دربرگرفت و وضعیت نامناسبی را ایجاد کرد. از این رو توصیه می کنم دولت فقط به وعده هایی که قادر به تحقق آن هاست، بسنده کند و انتظار بیش از اندازه در مردم ایجاد نکند که عدم تامین مطالبات مردم منجر به بروز نارضایتی همچون شرایط کنونی شود.

تقوی همچنین به بحث حذف ارز 4200 تومانی اشاره کرد و گفت: اگر ارز 4200 تومانی از کالاهای اساسی حذف شود و به واردکنندگان پرداخت نشود، قطعاً تبعاتی به دنبال خواهد داشت و تأثیر این اقدام در معیشت مردم خودنمایی می کند؛ چرا که دلار در ایران با نرخ بالایی عرضه می شود و کالاهای وارداتی با قیمت بالایی به دست مردم خواهند رسید. به همین جهت تاکید می شود اگر دولت قصد دارد این ارز را حذف کند باید پیش از اجرای این طرح اقدام به جایگزین کردن راه های مناسب برای کاهش تبعات تلخ این سیاست کند تا مشکلات اقتصادی مردم را غافلگیر نکنند. دولت باید شرایطی را فراهم کند تا اگر ارز 4200 تومانی حذف شود مردم در تامین نیازهای اساسی و ضروری شان دچار مشکل نشوند.

وی افزود: بروز هر گونه گرانی جدید می تواند مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کند و شرایط را اسفبارتر کند. از این رو تاکید می شود که سیاستگذاری ها با این رویکرد باشد که مردم اولویت طرح های اقتصادی قرار بگیرند و شرایط اقتصادی شان مهم ترین دغدغه مسؤولان باشد. اگر ارز 4200 تومانی حذف شود این امکان وجود دارد که دولت از سیاست افزایش یارانه نقدی مردم به عنوان یک ابزار جایگزین استفاده کند که در چنین شرایطی باید خود را برای افزایش قیمت ها و تورم شدید آماده کنیم. هر گونه افزایش پرداخت نقدی به مردم با جهش یکباره و عجیب قیمت ها مواجه خواهد شد و قطعاً جیب مردم خالی تر می شود و وضعیت معیشتی شان بدتر می گردد.