کد خبر : 451838 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ آبان - 19:22
اقتصادِ دولتی هزینه‌زاست ابراهیم نکو / نماینده سابق مجلس

نوآوران آنلاین- اقتصاد دولتی همواره هزینه های بالایی برای دولت ها به دنبال داشته است. به همین جهت باید تأکید کنیم به سمت اقتصاد خصوصی حرکت کنیم و در بخش های مختلف که امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود دارد نسبت به این امر اقدام کنیم.

پرواضح است وقتی دولت بزرگتر باشد خرج بیشتری هم خواهد داشت. این وضعیت در شرایطی همچون اکنون که با دخل کوچکتری دولت در حال اداره کشور است مشکلات بسیاری ایجاد می کند.

درواقع باید گفت دخل و خرج دولت با یکدیگر همخوانی ندارند و به همین دلیل مشکلات بسیاری در اقتصاد ما ایجاد شده است.

دولت سیزدهم باید هزینه ها را کاهش دهد. در این راستا باید شاهد خصوصی سازی باشیم. واگذاری برخی فعالیت ها به بخش خصوصی موجب می شود از لیست هزینه های دولت خارج شوند و به این ترتیب از شدت کسری بودجه کاسته می شود.

دولت از هر نحو ممکن باید تلاش کند تا میزان هزینه ها را کاهش دهد. به موازات این امر باید اقدامات سازنده ای در راستای افزایش صادرات از طریق گسترش مناسبات تجاری با دیگر کشورها صورت گیرد.

دولت باید صادرات غیرنفتی را توسعه دهد. در زمینه فروش نفت طی سال های اخیر با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودیم. تحریم های نفتی موجب شدند تا کشور از درآمدهای حاصل از صادرات نفت محروم شود و نتوانیم همچون گذشته درآمدزایی داشته باشیم.

باید ارزآوری از طریق دیگری صورت گیرد تا این کمبود و خلأ جبران شود. به ویژه این که با مشکلات مالی بسیاری نیز مواجه هستیم.

بهترین راه جایگزین کردن درآمدهای نفتی این است که محصولات غیرنفتی را از نظر کیفی به سطحی برسانیم که امکان فروش آن ها به دیگر کشورها فراهم شود و بازارهایی در سایر کشورها داشته باشیم.

این امر مستلزم تقویت بخش های تولیدی و صنعتی است و اگر در این راستا اقداماتی صورت گیرد می توانیم امید داشته باشیم ارزآوری بیشتری صورت گیرد.