کد خبر : 452012 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ آذر - 16:00
گلوبال نیوز گزارش داد: بدن ما چگونه با عفونت کرونا مبارزه می کند؟ منبع: گلوبال نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک مطالعه جدید از دانشگاه کلگری نشان می‌دهد که چگونه دگزامتازون، درمان اصلی عفونت‌های شدید ریه  در کرونا نحوه عملکرد سلول‌های ایمنی را تغییر می‌دهد، که ممکن است به بیماران مرد کمک کند، اما برای زنان هیچ فایده‌ای ندارد.

این یافته های قابل توجه نتیجه یک مطالعه چند رشته ای منتشر شده در Nature Medicine است که توسط دکتر جف بیرناسکی، دکترای تخصصی، استاد زیست شناسی مقایسه ای و پزشکی تجربی در دانشکده دامپزشکی (UCVM) و دکتر برایان ییپ، دکترای پزشکی، انجام شد.

"برایان ییپ" رئیس تحقیقات Tier II کانادا در ایمونولوژی ریوی می گوید: ما دریافتیم که مردان از استروئیدها بهره می برند و زنان هم در سطح سلولی و هم در سطح جمعیت از مزایای محدودی برخوردار هستند. در حال حاضر، این امکان وجود دارد که درمان اصلی برای کووید 19 شدید که به همه می‌دهیم، فقط به نیمی از جمعیت کمک می‌کند. این یک مشکل بزرگ است.

در آغاز همه‌گیری، درمان‌های بیمارستان‌ها برای بیماران شدید هنوز با تحقیقات در مورد میزان مؤثر بودن داروها در شرایط کرونا اطلاع‌رسانی نشده بود. استروئیدها اولین داروهای شناسایی شده با فواید اثبات شده بودند، اما آنها فقط در کاهش مرگ و میر به میزان متوسطی موفق بودند و دقیقاً آنچه را که انجام دادند درک نشد.

علاوه بر این، هنگامی که مطالعه شروع شد، هیچ کس دقیقاً نمی دانست که سلول های ایمنی چگونه به عفونت کرونا در سطح سلولی واکنش نشان می دهند. چرا برخی از مردم واقعاً بیمار شدند در حالی که برخی دیگر مریض نشدند؟ چرا برخی داروها به برخی کمک کردند اما به برخی دیگر کمک نکردند؟

"جف بیرناسکی" رئیس انجمن درمان سوختگی آتش نشانان کلگری در بازسازی پوست و زخم می گوید: برای اینکه بتوانیم درمان های جدیدی ایجاد کنیم، می خواستیم بررسی کنیم که افراد مختلف چگونه به عفونت کرونا واکنش نشان می دهند و چگونه پاسخ های ایمنی متفاوت شدت بیماری آنها را تعیین می کند.

"ییپ" و "بیرناسکی" به دنبال درک بهتر نحوه کمک استروئیدها بودند و در عین حال ارزیابی کردند که چرا یک کارآزمایی بالینی استروئیدها در کرونا نشان داد که آنها فقط به برخی از مردان کمک می کنند، اما نه به زنان.

هنگامی که ییپ به پایگاه اطلاعاتی استانی eCRITICAL مربوط به همه بستری‌های ICU در طول همه‌گیری دسترسی پیدا کرد، متوجه شد که معرفی درمان با دگزامتازون در آلبرتا باعث کاهش تعداد مردان مرده می‌شود، اما تأثیری بر جمعیت زنان ندارد. این یک مشاهده ناراحت کننده بود.

خون از بیماران مبتلا به کووید 19 و غیر کووید 19 که با دیسترس تنفسی شدید در بخش مراقبت های ویژه کلگری بستری شده بودند، جمع آوری شد. محققان در آزمایشگاه Biernaskie از روش‌های پیشرفته توالی‌یابی RNA تک سلولی و تکنیک‌های بیوانفورماتیک برای تجزیه و تحلیل همزمان حالات عملکردی هزاران سلول ایمنی از هر بیمار استفاده کردند. این به آنها اجازه داد تا رفتارهای سلولی را در مراحل مختلف بیماری  کرونا ثبت کنند و اثرات درمانی را اندازه‌گیری کنند.

"بیرناسکی" می‌گوید: ما تا جایی که می‌توانستیم از بیماران نمونه برداری کردیم، نه فقط در یک نقطه زمانی، بلکه در یک نقطه زمانی پیگیری، تا بتوانیم ایده‌ای از تکامل بیماری و تکامل پاسخ ایمنی داشته باشیم. در بیشتر عفونت های ویروسی، پروتئین هایی به نام اینترفرون ها برای پاکسازی سریع ویروس کار می کنند.

"ییپ" می‌گوید: اما با کووید 19، به جای اینکه سریع کار کند، پاسخ اینترفرون به سرعت جریان می‌یابد، که در واقع آتش التهاب را شعله‌ور می‌کند و سپس آسیب‌های اندام بدتری می‌بینید.

"بیرناسکی" می‌گوید: چیزی که ما دریافتیم این بود که به‌ویژه در مردان، پاسخ اینترفرون نوتروفیل اغراق‌آمیز را مشاهده می‌کنیم که وقتی به بیمار دگزامتازون داده می‌شود، به‌طور قابل‌توجهی مهار می‌شود، اما در مورد ماده‌ها، نسبت به مردان، پاسخ اینترفرون نوتروفیلی آن‌ها بسیار ضعیف‌تر بود، بنابراین دگزامتازون تأثیر کمی داشت.

"ییپ" معتقد است که راه پیش رو این است که محققان دریابند که چگونه درمان هایی را بسازند که به نفع افراد بیشتری باشد، یا درمان های فردی، که همچنین به عنوان پزشکی دقیق یا شخصی شناخته می شود، به طوری که یک رویکرد عمومی استفاده نمی شود.

 

سه‌شنبه ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱

(برابر با ۲ آذر ۱۴۰۰)