کد خبر : 452046 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۵ آذر - 21:34
طرح‌های اقتصادی با در نظر داشتن وضع معیشتی اجرا شوند ابراهیم نکو / نماینده سابق مجلس

نوآوران آنلاین- ارز 4200 تومانی و بحث تخصیص آن به واردکنندگان کالاهای اساسی و موردنیاز مردم در دولت روحانی کلید زده شد تا کالاها با قیمت معقول و مناسبی به دست مردم برسند، اما با وجود چنین طرحی نیز باز هم کالاها گران شدند و افزایش قیمت را تجربه کردند.

به طوری که این سؤال ایجاد شد که آیا ارز 4200 تومانی مؤثر نبوده یا به درستی اجرا نشده که گرانی را مجدد شاهد هستیم.

باید به صراحت عنوان کرد که اصل طرح فی نفسه خوب و عالی بود و بسیاری از مشکلات را رفع کرد، اما به درستی اجرا نشد و همین امر زمینه ساز بروز مشکلات بسیاری شد.

برای نمونه می توان به ورود این ارزها به بازار اشاره کرد که بعضاً شاهد بودیم در برخی موارد این ارزها از بازار فروش ارز سردرآورد و به بروز مشکلات در این حوزه دامن زد.

پرواضح است در وضعیتی که هیچ گونه نظارتی صورت نمی گیرد، در نهایت تخلفاتی را نیز شاهد خواهیم بود که به مشکلات دامن می زنند.

در حال حاضر نیز اظهارنظراتی در زمینه حذف تخصیص این نوع ارز صورت گرفته است که نشانگر این است که تصمیمی در زمینه توقف پرداخت آن وجود دارد. این تصمیمات باید با در نظر داشتن شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم باشد نه این که تصمیمی اتخاذ شود و درنهایت نیز توجهی به وضع مردم نشود و مشکلات اقتصادی روز به روز عمیق تر شوند.

حذف این نوع ارز با توجه به این که موجب افزایش هزینه واردات کالا می شود می تواند جهش قیمت را به دنبال داشته باشد. به همین جهت باید توصیه کنیم که فعلاً در این راستا اقدامی نشود و مسؤولان دست نگه دارند تا اوضاع بهبود یابد و سپس فکری به حال آن شود.

تا زمانی که کشور اقتصاد مشوشی دارد نمی توان انتظار داشت که طرح های اقتصادی جدید به خوبی اجرا شوند و تبعات منفی در زمینه معیشتی برای مردم نداشته باشند.

انتظار می رود دولت ابتدا شرایط رفاهی مردم را نسبت به قبل بهبود دهد و سپس اقدام به اجرای طرح های جدید کند.