کد خبر : 452047 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۵ آذر - 21:36
رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در گفت‌و‌گو با نوآوران: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سفره‌های کارگران را کوچکتر نکند ارز 4200 تومانی که این روزها به دغدغه اقتصادی کشور تبدیل شده موضوعی است که باید در رابطه با حذف آن دولت تمام پیامدهای احتمالی را در نظر بگیرد.

نوآوران آنلاین- بدون شک هر تغییری در زمینه اقتصادی در کشور می تواند آثار و تبعاتی به دنبال داشته باشد. حذف ارز 4200 تومانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به این که تأثیر مستقیمی بر معیشت مردم دارد، بود و نبودش نتایجی در پی دارد.

اگر تخصیص ارز 4200 تومانی تداوم یابد باید دولت نظارت صحیحی بر نحوه تخصیص و هزینه‌کردها داشته باشد. اگر متوقف شود باید دولتمردان به فکر راهی برای جبران گرانی های احتمالی باشند که امیدواریم این راه جایگزین، پرداخت یارانه نقدی نباشد؛ چرا که منجر به افزایش چندین باره قیمت ها می شود و گرانی های تحمیل شده زندگی مردم را در شرایط سختی قرار می دهند.

از این جهت ضروری است تمام ابعاد این طرح پیش از عملیاتی شدن مورد توجه قرار بگیرد.

در همین خصوص به گفت و گو با فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار پرداختیم.

توفیقی در گفت و گو با نوآوران اظهار داشت: یکی از مهم ترین اقشاری که معیشت شان باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، کارگران هستند که نقش مهمی در چرخاندن چرخ های اقتصاد کشور دارند و زحمات بی شائبه شان منجر شده تا اقتصاد کشور بچرخد، اما همواره مورد کم لطفی و بی توجهی مسؤولان در دوره های مختلف قرار گرفته اند. این در حالی است که با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی باید تدابیر ویژه ای جهت رفع مشکلات این قشر شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه اقشار تحت فشارهای مالی و اقتصادی هستند و همه نسبت به شرایط اقتصادی نامناسب کنونی گله دارند ولی کارگران بیش از سایرین دچار مشکل هستند و گرفتاری ها از هر سو بر آنها فشار وارد ساخته است و باید به تناسب آسیب پذیری شان بیشتر مورد حمایت واقع شوند. اما آیا واقعا چنین است؟

توفیقی عنوان کرد: هر از چندگاهی شاهد حمایت های مادی دولت ها در قالب یارانه نقدی و بسته های معیشتی به مردم بوده ایم، اما هیچ یک کارگشا نبودند و حتی در بسیاری از مواقع موجب افزایش مشکلات مردم شدند. برای نمونه می توان به یارانه های نقدی اشاره کرد که بر تورم افزود و گرانی را رقم زد. ولی در حقیقت برای افزایش قدرت خرید مردم این طرح اجرا شده بود.

وی مطرح کرد: یکی از مهم ترین طرح های اقتصادی که برای کنترل قیمت ها و کمک اقتصادی به مردم اجرا شد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی است. این طرح قصد داشت واردات کالاهای اساسی مردم را با قیمت کمتری در اختیارشان قرار دهد و قدرت خرید آنها را محدود نکند، اما این طرح نتوانست جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد و با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان باز هم شاهد افزایش قیمت ها به صورت قابل توجهی بودیم. بنابراین نمی توانیم به طور قاطع عنوان کنیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی مانع افزایش قیمت ها می شود، ولی از دیگر سو نمی توانیم آن را قطع کنیم؛ چرا که گرانی چندین برابری گریبان مردم را می گیرد و مشکلات بسیاری ایجاد می کند و حذف این ارز، ریسک بزرگی است و تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

توفیقی تأکید کرد: اکنون زمان آزمون و خطا نیست و نباید سیاستگذاری ها به گونه ای باشد که بیش از این بر معیشت مردم آسیب وارد کند. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون تأثیر بر وضعیت مالی مردم نخواهد بود؛ چرا که تورم را تحت تأثیر قرار می دهد. طبیعتاً اگر قرار باشد این ارز برای واردات کالاهای اساسی مردم پرداخت نشود، کالاها با قیمت بیشتری وارد کشور می شوند و در نهایت با بهای سنگین تری به دست مصرف کننده یعنی مردم می رسند و به این ترتیب شاهد افزایش قیمت کالاها خواهیم بود. در چنین شرایطی گرانی دور از ذهن نخواهد بود و دلیلش نیز افزایش هزینه واردات کالا به داخل است.

وی افزود: در وضعیت اقتصادی فعلی مردم دیگر توان افزایش قیمت ها را ندارند و تاب آوری اقتصاد کشور نیز کاهش یافته است. به همین جهت تاکید می گردد که در صورت اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فکری به حال قیمت ها شود و به حال خود رها نشوند. همچنین باید راهکاری برای ارزان رسیدن کالا به دست مردم باشد که قدرت خریدشان نیز در فشار قرار نگیرد.