کد خبر : 452157 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۹ آذر - 12:50
اعلام رضایت متولی مسکن از عملکرد بانک مسکن در طرح خانه سازی دولتی روش های تامین «زمین» و «تسهیلات» یک میلیون خانه متولی مسکن با اعلام رضایت از عملکرد بانک مسکن در کمک به پیشبرد برنامه نهضت ملی، روش های تامین زمین و همچنین تامین منابع مالی در اجرای نهضت ملی مسکن را تشریح کرد.

نوآوران آنلاین-به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که پیشتر با اشاره به همکاری مطلوب بانک مسکن در پیشبرد برنامه های تامین مالی طرح های تامین مسکن از عملکرد این بانک در طرح نهضت ملی نیز قدردانی کرده بود، اعلام کرد: در حوزه تامین منابع مالی و ارتباط با بانک ها به منظور تامین مالی این سیاست مشکل خاصی وجود ندارد.

محمود محمودزاده با بیان اینکه بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی و پیشرو در پرداخت تسهیلات ملک از ابتدا تاکنون در همه طرح های دولتی تامین مسکن مشارکت حداکثری داشته است، گفت: این بانک فراتر از سهمیه قابل توجهی که برای پرداخت تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن تقبل کرده است برای دریافت عاملیت پرداخت تسهیلات از سایر بانک ها نیز اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: این اقدام منجر به تسریع روند تامین مالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و در نهایت ساخت چهار میلیون مسکن برنامه ریزی شده طی چهار سال پیش رو خواهد شد.

محمودزاده همچنین با اشاره به اینکه در حال رفع مشکلات مربوط به تامین زمین برای ساخت همه واحدهای برنامه ریزی شده در همه استان ها هستیم، گفت: اولویت ما ساخت مسکن در بافت های فرسوده است و از این رو تامین زمین در هسته های داخلی و میانی شهرها که برخوردار از امکانات و سرانه های کافی برای زندگی شهری هستند در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: از این رو به مدیران کل راه وشهرسازی دستور داده شده است از طریق چهار روش اقدام به تامین زمین برای ساخت این واحدها کنند.

معاون مسکن وساختمان وزارت راه وشهرسازی، گفت: به این ترتیب یک روش استفاده از همه اراضی در اختیار دولت واقع در محدوده شهرها با اولویت ساخت مسکن در بافت های فرسوده و در مناطق واقع در محدوده شهری است. یک روش دیگر مربوط به واگذاری زمین های در اختیار دستگاه ها ونهادهای دولتی و غیردولتی به وزارت راه وشهرسازی برای ساخت این واحدهاست. از سوی دیگر روش سوم مربوط به خرید زمین در مناطقی است که دولت در آن ها زمین در اختیار ندارد اما تقاضا برای مسکن وجود دارد. در روش چهارم نیز اراضی واقع در شهرهای جدید اطراف کلانشهرها به این طرح اختصاص خواهد یافت و ساخت وساز بر روی این زمین ها به نفع تامین مسکن متقاضیان واجد شرایط آغاز خواهد شد.

به گزارش هیبنا، متولی مسکن در حالی از عملکرد بانک مسکن در پیشبرد نهضت خانه سازی دولتی (ساخت یک میلیون مسکن در سال) ابراز رضایت می کند که بانک مسکن علاوه بر تامین حدود 18 درصد از کل تسهیلات ساخت این واحدها، برای کمک به سایر بانک ها به منظور دریافت عاملیت پرداخت تسهیلات این طرح، اعلام آمادگی کرده است.

به اعتقاد متولی مسکن این اقدام به منجر به تسریع در روند تزریق منابع به پروژه ها ، در تسریع در ساخت واحدها و در نهایت تسریع روند خانه دار شدن متقاضیان و گروه های فاقد مسکن می شود.