کد خبر : 452167 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۹ آذر - 20:46
نوآوران در گفت‌‌‌و‌‌گو با مهدی تقوی بررسی کرد اعمال مالیات‌های جدید با وجود فرار مالیاتی راهگشاست؟ یکی از مشکلات اساسی که در اقتصاد کشورمان از آن رنج می بریم و بارها شاهد تبعات آن بوده ایم، بی نظارتی است. غیاب ناظران، مشکلاتی را برای کشورمان ایجاد کرده است که تا سال ها باید تاوان آن را بدهیم.

نوآوران آنلاین- باید دولت جدید از همین ابتدای فعالیت اش اقداماتی در زمینه اعمال نظارت صحیح بر اقتصاد را انجام دهد.

در سایه بی نظارتی طی سال های اخیر شاهد بودیم که عده زیادی اقدام به فرار مالیاتی کردند و مشکلاتی را در زمینه منابع مالی ایجاد کردند.

امیدواریم دولت جدید در بودجه ای که قرار است طی روزهای آینده به مجلس تقدیم کند این نکته را در نظر داشته باشد که همه درآمدهای مالیاتی تعیین شده محقق نمی شوند و مالیات های جدید در نظر نگیرند.

چرا که فقط روی کاغذ این مالیات ها محاسبه می شوند و در واقعیت لحاظ نمی شوند و دردی از مشکلات اقتصادی درمان نمی کنند.

در همین خصوص به گفت و گو با مهدی تقوی، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه پرداختیم.

تقوی در گفت و گو با خبرنگار نوآوران گفت: طی روزهای اخیر خبرهایی در زمینه اعمال مالیات های جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد مطرح شد. حال این سؤال مطرح است که آیا این شیوه مناسبی برای کسب درآمد و افزایش منابع مالی کشور است؟ پاسخ روشن است. در اقتصادی که فرار مالیاتی به میزان قابل توجهی رخ می دهد، چگونه می توان نوع جدیدی از مالیات را شاهد بود. در حال حاضر در اقتصاد ما فراریان مالیاتی زیادی وجود دارند که اخلال در کسب درآمد ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین راه های کسب درآمد در کشور ما استفاده از درآمدهای مالیاتی است. متأسفانه این درآمدها تا حد زیادی به دلیل فرار مالیاتی محقق نشده اند و از این جهت می توان گفت فرار مالیاتی منجر به کسری بودجه شده است. البته تنها دلیل کسری بودجه، فرار مالیاتی نیست ولی می توان گفت نقش مؤثر و مهمی در بروز کسری بودجه دارد. به همین دلیل تأکید می شود حتماً باید راهکاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی اندیشیده شود. نباید بدون توجه به آسیب های فرار مالیاتی از کنار این پدیده تلخ به سادگی بگذریم و باید تمامی راه هایی که به افراد امکان فرار از پرداخت مالیاتی را فراهم می کنند، مسدود کنیم.

تقوی تأکید کرد: تا زمانی که راه فرار مالیاتی باز است و عده ای از افراد از رانت و نفوذشان سوء استفاده می کنند و می توانند از پرداخت مالیات فرار مالیات کنند. باید راهی برای مبارزه با فراریان مالیاتی باشد و قوانین مناسبی برای جلوگیری از این اتفاق تلخ ایجاد شود. همچنین باید مجازات های سنگینی برای خاطیان در نظر گرفته شود تا دیگر انگیزه ای برای فرار مالیاتی وجود نداشته باشد. باید این انگیزه از میان برداشته شود تا از میزان این آن کاسته شود. قطعاً فراهم بودن شرایط تا حد زیادی در بروز فرار مالیاتی مؤثر است. به همین جهت باید زمینه های بروز این پدیده را از میان برداریم.

این اقتصاددان با بیان این که اعمال قوانین جدید در زمینه اعمال مالیات های جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد راهگشا نخواهد بود، گفت: در حال حاضر مالیات معمول را که باید برخی افراد حقیقی و حقوقی پرداخت کنند از آن تخطی می کنند چه برسد به مالیات های اضافی که اگر هم تصویب شوند و قانوناً لازم الاجرا باشند ولی قطعاً با سرپیچی از پرداخت آن ها مواجه خواهیم بود.

تقوی افزود: اگر مالیات جدیدی اعمال شود در بودجه روی درآمدهای حاصل از آن حساب می شود و در صورت عدم تحقق آن ها شاهد بروز مشکلاتی همچون کسری بودجه خواهیم بود. به همین دلیل توصیه می شود این اتفاق در شرایط کنونی صورت نگیرد و شاهد اعمال نوع جدیدی از مالیات ها نباشیم. چون قطعاً چالش برانگیز خواهد شد و مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

این اقتصاددان با تأکید بر بستن منافذ فرار افراد از پرداخت مالیات ابراز داشت: باید نظارت مناسبی بر پرداخت مالیات ها صورت بگیرد. معمولاً در اقتصاد ایران بسیاری از مشکلاتی که بروز یافته نتیجه نبود نظارت قوی است که به بحرانی تبدیل شده اند. امیدواریم دولت جدید به این امر توجه داشته باشد که حتماً نظارت هایی دقیق و مناسب برای بخش های مختلف اقتصادی از جمله در زمینه پرداخت مالیات داشته باشد تا مشکلات مربوط به کسری بودجه کاهش یابد.