کد خبر : 452209 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر - 18:08
بودجه سال آینده مبتنی بر واقعیات باشد علی سعدوندی / اقتصاددان

نوآوران آنلاین- هر سال در اواسط آذر ماه شاهد تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس هستیم. سند دخل و خرج یک سال کشور پس از بحث و بررسی های بسیار در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان می رسد.

در این میان تأمل پیرامون این نکته ضروری است که اگر بودجه ای تصویب شود که خوش بینانه باشد و ضمانت اجرا نداشته باشد می تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند.

به همین دلیل است که تاکیدات بسیاری درخصوص عملیاتی بودن بودجه می شود و انتظار می رود مسؤولان در این زمینه تلاش های زیادی کنند و با توجه به میزان درآمدهای موجود، هزینه ها را تعیین کنند.

این که ما بدون توجه به درآمدها، فقط به تعیین هزینه ها بپردازیم امری اشتباه است و درنهایت نیز به زیان مردم تمام می شود.

دستگاه های مختلف کشور ما در حال حاضر در بخش های مختلف با مشکلاتی مواجه اند که به مسائل مالی منتهی می شود.

اقتصاد داخلی ما امروزه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و از عهده تامین همه هزینه ها برنمی آییم. یکی از راه های درآمدزایی برای کشور ما فروش نفت به دیگر کشورها بوده است که طی سال های اخیر متاسفانه به دلیل اعمال تحریم ها در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

در واقع باید گفت به دلیل این که بخش عمده ای از درآمدهای کشور از طریق صادرات نفت محقق می شود یقینا قطع این درآمدها می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند.

در حال حاضر وابستگی بسیار زیاد اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی موجب شده تا کشور در شرایط نامناسبی قرار بگیرد. به طوری که اکنون شاهد کسری بودجه هستیم.

اگر مسؤولان دولت قبل کمی واقع بینانه تر عمل می کردند و بودجه ای متناسب با واقعیات را به تصویب می رساندند اکنون شرایط تا این اندازه وخیم نبود.

توصیه می شود دولت و مجلس اقدام به تصویب بودجه ای مبتنی بر واقعیت کنند و مشکلات را به حداقل برسانند.